Fysik

Kritisk vinkel for akryl til luft

15. februar 2017 af jhjorsal (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal finde den kritiske vinkel for overgangen mellem akryl og luft, jeg forestiller mig jeg skal bruge formlen: i(kr)=sin^10-1(v(1)/v(2) ) jeg skal dog have fundet hastigheden for lys i akryl som jeg finder ved v=c/n men hvilken n er det jeg skal bruge 1,49 eller 0,66, er forvirret for hastigheden kan vel ikke være forskellig alt efter hvor lyset kommer fra.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. februar 2017 af peter lind

n > 1   Den er kun 1 i det lufttomme rum; men er  så  nær ved 1 i luft, så man ofte bruger n= 1 der


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. februar 2017 af mathon

               v=\frac{c}{1{,}49}=2{,}01203\cdot 10^8\; \tfrac{m}{s}


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. februar 2017 af mathon

grænsevinklen = den kritiske indfaldsvinkel ved strålegang fra acryl til luft

                         g=i_{krit}=\sin^{-1}(n^{-1})=\sin^{-1}(\tfrac{1}{1{,}49})

                     


Brugbart svar (1)

Svar #4
15. februar 2017 af mathon

grænsevinklen eller den kritiske indfaldsvinkel

                   g=i_{krit}=\sin^{-1}(n^{-1})


Svar #5
15. februar 2017 af jhjorsal (Slettet)

supertak for svar, det hjalp mig med at løse den del af opgaven.

Jeg har dog lige et par spørgsmål mere, er det sidste svar den officelle formel for grænsevinklen ? for den jeg har i spørgsmålet giver jo samme resultat(var en jeg fandt på youtube med ham Jim fra DTU)

Så er jeg blevet lidt forvirret over det der brydningsindeks n, der angiver lysets hastighed i vaccum i forhold til lysets hastighed i et stof. Jeg har målt og beregnet at fra luft til akryl er n=1,49 men fra akryl til luft er n=0,66. hvis de n=1,49 er for akryl, hvad repræsentere de 0,66 så?


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. februar 2017 af peter lind

Egentlig bare det du skriver. Generelt hedder brydningsformlen n1*sin(i1) = n2*sin(i2) hvor n1 og n2 er brydningsforholdet i forholdet til det  tomme rum for de pågældende stoffer, Brydningsforholdet for en omvendte vej er den reciprokke for det oprindelige


Svar #7
16. februar 2017 af jhjorsal (Slettet)

Nu faldt det hele på plads, takker


Skriv et svar til: Kritisk vinkel for akryl til luft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.