Dansk

fortolkning af Der står et slot i vesterled: teksten er nedenunder

17. februar 2017 af stolpåmig - Niveau: A-niveau


Der står et slot i vesterled
tækket med gyldne skjolde;did
 går hver aften solen ned bag rosenskyernes volde.Det slot blev ej med hænder gjort:mageløst står det smykket;fra jord til himmel når dets port;vor Herre selv det har bygget.

Fra tusind tårne funkler guld, porten skinner som ravet;med strålestøtter 
 underfuldsig borgen spejler i havet.Guds sol går i sit guldslot ind,skinner i purpurklæder 
.I rosensky på borgens tindstår lysets banner med hæder.

Solenglen svinger lysets flag,vandrer til fjerne lande;ham følger liv og lys og dag bag nattens brusende vande.Lig solen farer livet hen,går til forklaringskysten
Med glans opdukker sol igenfra Paradiset i østen
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2017 af Moderatoren

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Svar #2
17. februar 2017 af stolpåmig

Jeg ved at teksten er religiøst, men hvordan jeg godt og grundigt kommer ned i teksten og fortolker den, ved jeg ikke rigitgt hvordan jeg gør. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. februar 2017 af Stygotius

Du skal sørge for ikke kun at læse teksten på realplanet. Så vil meget åbne sig op for dig. Det er noget af det fineste i dansk salmedigtning.

Hvad tror du f.eks. at det "gyldne slot" er for noget??

Hvad tror du at den "aften" der tales om, er??

Kan man læse "Vesterled" som noget andet end et af verdenshjørnerne??

Hvad er dit generelle indtryk af teksten?? Hvilket indtryk får du af den??

Hvilken stil  var/er Ingemann i almindelighed  kendt for at skrive i??


Skriv et svar til: fortolkning af Der står et slot i vesterled: teksten er nedenunder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.