Fysik

Isolere den specifikke varmekapacitet

17. februar 2017 af jhjorsal (Slettet) - Niveau: B-niveau

Måske i virkeligheden et matematik spørgsmål, men jeg er løbet ind i lidt vanskeligheder med at isolere clod og cskål. Tænker clod er rigtig nok men hvordan får jeg cskål over på den anden side af lighedstegnet.

se vedhæftet fil

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2017 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. februar 2017 af peter lind

Hvis der er de to ubekendte clod og cskål skal du have en ekstra ligning for at finde dem


Svar #3
17. februar 2017 af jhjorsal (Slettet)

Ja matematik er jo ikke lige min stærkeste side, skulle nok have taget det først. men jeg har lige taget et par skærmdump af opgaven (flere og sat dem sammen) så det der står på den næste vedhæftede fil er ikke noget jeg har skrevet men orginalopgaven, jeg vil bare lige hører om det er mig der ikke fatter noget eller om der stadigvæk skal en ligning ind.

Vedhæftet fil:Unavngivet1.png

Svar #4
17. februar 2017 af jhjorsal (Slettet)

også bliver jeg bedt om at isolere den specifikke varmekapacitet (lod+skål)


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. februar 2017 af peter lind

I din nye fil står der jo kun hvordan man kommer frem til din formel i#1 Det hjælper ikke ret meget: Kan det være at lod og skål er af samme materiale ?


Svar #6
17. februar 2017 af jhjorsal (Slettet)

Ups, ja det skulle jeg jo selvføgelig have skrevet, jov de er af samme materiale, messing.


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. februar 2017 af peter lind

Så ska du i stedet for isolere cmessing i din formel


Svar #8
18. februar 2017 af jhjorsal (Slettet)

Forstår ikke helt hvad du mener med det,  clod og cskål er vel lig cmessing, de er da i alt fald ens. Jeg har prøvet at sætte nogle værdier ind i formlen og regne det der kan regnes, for at simplificere det lidt, men som nævnt tidligere kniber det lidt med regnereglerne, og jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad jeg skal gøre, hverken hvordan jeg får cskål over til clod(for det skal den vel), og hvad den skal gøre derover, aner ikke om det gir mening - må hellere gå i seng og kikke videre i morgen, gider du prøve at kikke den vedhæftede fil og fortælle mig om jeg er helt på galt spor.

Vedhæftet fil:Unavngivet2.png

Svar #9
18. februar 2017 af jhjorsal (Slettet)

Hej Peter

Nå der stod også i opgaven at man måtte bruge solve, så det prøvede jeg(se vedhæftet)

resultatet ligger godtnok langt fra messings specifikke varmekaspacitet men det må jo være min øvelse der ikke er lavet godt nok.

Tak for hjælpen

Mvh

Johnny

Vedhæftet fil:Unavngivet3.png

Skriv et svar til: Isolere den specifikke varmekapacitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.