Matematik

Gange over kors

21. februar 2017 af louisesk9 - Niveau: B-niveau

Hej! 

Jeg har en opgave der lyder:

Undersøg, ved at gange over kors, hvilke af følgende ligninger der er korrekte. 

Den første af dem ser sådan her ud:

 \frac{1}{3}=\frac{4}{21}

Skal jeg så "bare" sige gange 1 og 21 og derefter gange 3 og 4? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2017 af janhaa

is

21 = 3*4 ?

no

21 \neq 12


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. februar 2017 af Eksperimentalfysikeren

Gang på begge sider af lighedstegnet med 3. Gang derefter på begge sider af lighedstegnet med 21. Så kan du se, at din antagelse er korrekt.

Du kan gøre mange ting på den ene side af lighedstegnet, hvis bare, du gør det samme på den anden side af lighedstegnet. Eksempler på ting, man kan: Addere det samme, subtrahere det samme, multiplicere med det samme, dividere med det samme, dog ikke 0, kvadrere og uddrage kvadratrod. Man skal do lige passe på med de sidste to, da man ikke kan uddrage kvadratroden af et negativt tal.


Svar #3
21. februar 2017 af louisesk9

#2

Gang på begge sider af lighedstegnet med 3. Gang derefter på begge sider af lighedstegnet med 21. Så kan du se, at din antagelse er korrekt.

Du kan gøre mange ting på den ene side af lighedstegnet, hvis bare, du gør det samme på den anden side af lighedstegnet. Eksempler på ting, man kan: Addere det samme, subtrahere det samme, multiplicere med det samme, dividere med det samme, dog ikke 0, kvadrere og uddrage kvadratrod. Man skal do lige passe på med de sidste to, da man ikke kan uddrage kvadratroden af et negativt tal.

Hvis jeg skal gange begge sider med tre så vil jeg vel få: 

\frac{3}{3} = \frac{12}{21}

Og hvis jeg så på begge sider skal gange med 21 så får jeg: 

21 = 12

Men hvordan ved jeg så om det er korrekt? Skulle det så have fx. været 21=21 eller 12=12 for at det er korrekt? Jeg tror måske ikke helt at jeg forstår selve opgaven 


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. februar 2017 af OliverHviid

Opgaven vil have dig til at finde ud af om 1/3=4/21

Dette gøres ved at gange over kors. Man opdager at det giver 21=12 og da 21≠12 så ser man at ligningen ikke er korrekt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. februar 2017 af Eksperimentalfysikeren

#3 Det væsentligeer, at 21 ikke er lig 12. Derfor er brøkerneikke lig hinanden. Hvis du havde to brøker, der gav 21=21 eller 12=12, ville brøkerne også være ens.

#4 Hvis du ser på #0, vil du se, at trådstarter faktisk spørger, om hun skal gange over kors. Det tyder på, at trådstarter er i tvivl om gyldigheden af denne operation. Det, som jeg så har gjort, er at vise en mere grundlæggende metode, der så viser, at hvad der sker og dermed viser, at man godt kan gange over kors her. Desuden viser den, hvordan man kan løse en lidt mere kompliceret opgave, hvor der er flere brøker. I dette tilfælde kan man nemlig ikke gange over kors.


Skriv et svar til: Gange over kors

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.