Matematik

Optimering

24. februar 2017 af H3h3 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle, hvis I kigger på følgende link: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1740404&page=2

Så kan I se, forummet handler om optimering.

Jeg har ikke helt forstået, hvad der egentlig foregår. Så vidt jeg forstår skal man opstille et udtryk for volumen og overfladen. Det forstår jeg udmærket godt, men hvor man skal finde radius og højden, kan jeg ikke forstå.

Jeg kan ikke forstå, hvordan radius bliver 3.86 og, hvordan højden bliver 1.27. Selvfølgelig giver det god mening. Måske er der blevet ganget med 1/3 i nævneren og dermed har man indsat r i udtrykket for h.

Når det er sagt, skal man bare indsætte tallene i den opstilte overfladeareal? Jeg får 25 som min overfladeareal. Jeg er bare i tvivl om dette er et optimalt tal, hvis man kigger i forhold til opgaven!

Tak på forhånd, jeg er ked af, hvis der er blevet oprettet så mange forums omkring dette emne, men jeg vil egentlig bare gerne lære og forstå det!


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2017 af mathon

Opgaven går - som nævnt i https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1740404&page=2 ud på at beregne
                                                      r og h.


Svar #2
24. februar 2017 af H3h3 (Slettet)

Ja, hvilket du har gjort ved at gange 0.33 ind i nævneren, men man skal også bestemme den mindst mulige overfladeareal!


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2017 af mathon


Svar #4
24. februar 2017 af H3h3 (Slettet)

Hvordan er det med til at bestemme mindst mulige overfladeareal?

Jeg mener at man skal bruge det opstillet udtryk for overfladearealet O = 2*h*r+(2*(1/6))*Pi*r^2, således at:

2*1.27*3.86(2*(1/6))*Pi*3.86^2 = 25...


Svar #5
24. februar 2017 af H3h3 (Slettet)

Så du mener, vel bare overfladearealet er 60?


Skriv et svar til: Optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.