Historie

Slaveri

25. februar 2017 af lubilu (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg har om slaveriet i sydstaterne i USA, men da jeg ikke har så godt kendskab til dette emne, vil jeg godt have en godkendelse på, at det er rigtigt hvad jeg har skrevet. (Bare så jeg ikke står og siger noget forkert i min fremlæggelse). På forhånd tak! 

___________________________________________________________________________

Hvad var slavernes funktion i sydstaterne?

I sydstaterne var slavearbejdskraften primært benyttet i landdistrikterne, og Sydens økonomi var i det hele taget primært bundet op på landbrug og plantagedrift.

Flertallet af slaverne blev brugt med henblik på arbejde i plantager i de tropiske egne. Det gjaldt især dyrkningen af sukkerrør og produktionen af sukker, men slaverne indgik også i produktionen af kaffe, kakao, bomuld, indigo og mere. 

Systemet med slavearbejdskraft gav i lang tid en højere produktivitet, end man kunne opnå ved brug af frie arbejdere, som der ikke var tilstrækkelig mange af, og som man ikke i samme omfang kunne bruge tvang over for. De fleste steder var man altså totalt afhængige af slavernes arbejdskraft.

I sydstaterne blev bomuldsindustrien stimuleret, fordi man introducerede nye former for bomuld og på grund af Eli Whitneys opfindelse af bomuldsegreneringsmaskinen, som adskilte frøene fra bomulden. Man åbnede også nye landområder mod vest efter 1812, og dermed blev der et større område tilgængeligt til at dyrke bomuld på. 

Samtidig gjorde den industrielle revolution, tekstilfabrikationen til en storstilet forretning, hvilket fik efterspørgslen på bomuld til at stige kraftigt. I 1860 udgjorde bomuld faktisk 60% af USA’s samlede eksport. En stor del af den bomuld, som blev dyrket af slaverne i USA, blev eksporteret til England.

Valget af Abraham Lincoln til præsident i slutningen af 1860 blev i syden betragtet som en trussel mod slaveriets opretholdelse. Derfor blev der fra 1861-65 dannet Amerikas Konfødererede Stater, som bestod af 11 sydstater med Jefferson Davis som præsident, der håbede på at bevare slaveriet ved at udmelde sig af USA. Dernæst udløstes Den Amerikanske Borgerkrig, som resulterede i afskaffelse af slaveriet.

______________________________________________________________________________________


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2017 af Justitia

Lån dog en bog eller find nogle pålidelige kilder på nettet.


Svar #2
25. februar 2017 af lubilu (Slettet)

Jeg HAR læst en masse valide kilder på nettet, og alt den samlede information jeg har indsamlet, har jeg skrevet her. Ville bare være sikker på, at det er rigtigt.

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2017 af Justitia

Jamen, hvad er så problemet?

Såfremt dine kilder er pålidelige, så er der intet problem. 


Svar #4
25. februar 2017 af lubilu (Slettet)

Jeg bruger selvfølgelig altid pålidelige kilder, ville bare lige have det "godkendt" af en der har mere kendskab til emnet end jeg selv har.

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. februar 2017 af Justitia

Så er dit problem løst. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. februar 2017 af Bang7812

ok hvis du nu skal have et ordenligt svar vi jeg sige at det hovedsaeligt er godt skrevet dog vil jeg sige at Amerikas Konfødererede Stater ikke blev oprettet fra 1861-1865 men blev oprettet den 4 febura 1861 og stoppede med at eksistre i 1865 efter den amerikanske bogerkrig og så vil jeg sige at det er lidt for ubestemmeligt at sige i de trobiske egene for man kan ikke rigtig tale om de tropiske egne i forbindelse med sydstaterne men alt dette er pidetesser og meget små ting for overortnet er det fint skrevet ( :


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. februar 2017 af Justitia

"ok hvis du nu skal have et ordenligt svar"

Ja så er det tydeligt ikke fra dig, det skal komme.


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. februar 2017 af Bang7812

Horas non numero nisi serenas deus vult ( :


Skriv et svar til: Slaveri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.