Historie

Danmark i den kolde krig

05. marts 2017 af Stjerneskud2016 - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg har nogle historie spørdsmål til "Danmark under den kolde krig" tema 

1) Hvilke forspring havde Danmark sammenlignet med andre lande i Europa i tiden efter 2. verdenskrig?

Jeg tror det er: produktions apparatet der ikke var smadret af krigens bomber. Danmark var klar, Marshallhjælpen klar til at satte fuld gang i en mekanisering og landbruget og modernisering af industriens maskinpark?

Er det rigtigt?

2) Hvad var det største problem ved udviklingen af velfærdsstaten?-men hvorfor betød det ikke meget ind til 1973?

Som jeg har forstået det er det: 

Der står i bogen "Problemet var at velfærdsstaten var dyr, hvilket betød stadig stigende skatter og afgifter. Men problemet var til at overskue, for væksten steg, lønningerne steg, og den enkeltes bed af samfundslagkagen blev større."

Udviklingen fik en større betydning i 1973 pga. der kom oliekrise, og velfærdsstatens sociale sikkerhedsnet var god til samfundsøkonomien. 

Men hvad er det præcis for nogen sociale sikkerhedsnet der gjorde gavn og hvorfor? Jeg fatter det ikke helt.

3) Hvilke problemer løb man ind i Danmark efter oliekrisen i 1973?

Der står i bogen "Omkring 1990 var det gået op for alle danskere, at landet på godt og ondt var blev en del af den globale økonomi. Det var også gået op for de fleste, at EF var kommet for at blive. Det var ingen vej tilbage. Danmark kunne ikke bare trække sig ud, og lukke landet af bag toldmure og handelshindringer. Hvis vi gjorde det , vill verden gøre gengæld."

Men hvorfor er det dårligt at Danmark var blevet en del af den globale økonomi? og hvad er dårligt ved EF? Danmark var medlem af EU men hvad med EF?

4) Hvorfor kunne Danmark ikke bare passe sig selv og sørge for sine efter krisen 1973?

?

5) Hvad så ud til at være minusser og hvad så ud til at være plusser i de danske bestræbelser på overvinde krisen?

Mange mange tak på forhånd!


Skriv et svar til: Danmark i den kolde krig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.