Tysk

Hvad er stærke verber?

07. marts 2017 af MMLL13 - Niveau: C-niveau

Jeg har fået til opgave at finde de stærke verber i en tekst. I min bog står der at de stærke verber er udenadslære og at man kan finde dem ved at slå ordene op i retskrivningsordbogen og se om der står uregelmæssige verber, som er synonym for stærke verber. Er der dog ikke en anden måde man grammatisk kan se om et ord er et stærkt verbum?


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. marts 2017 af Smut1

Jeg tror ikke, at der er en måde man kan se det på, men der er nogle, der kan se et system i den måde verberne bøjes på: Det er dog aldrig lykkedes for mig, og jeg vil vove at påstå, at det er nemmere at lære alle verberne udenad.


Svar #2
07. marts 2017 af MMLL13

Okay. Mange tak for svaret! :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. marts 2017 af Stygotius

"Stærke verber" er et udtryk som er opfundet af den ene af de  tyske brødre Grimm (dem med folkeeventyrerne), nemlig Jacob Grimm, engang i 1820erne.

Det betyder det samme som "uregelmæssige verber", dvs. verber som der ingen regler gælder for når det drejer sig om  at danne datid, -i modsætning til de regelmæssige verber, der som navnet siger, får datidsendelser efter visse bestemte regler  -mens de uregelmæssige skifter vokal i stedet. Det er egentlig et tåbeligt udtryk som intet siger om disse verber. Bedre navne er regelmæssige og uregelmæssige verber.


Skriv et svar til: Hvad er stærke verber?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.