Tysk

Tysk

10. marts 2017 af lubilu (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle.

Jeg har nogle tysk lektier for, men er lidt usikker på mit sprog på tysk. Det er nogle lektier til et par ark. 

Jeg håber, at der er en der lige vil kigge på det. Knus

________________________________________________________

Multikulturelle Gesellschaft (Seite 44 und 45)

Opgave 2 - Ist Deutschland eine multikulturelle Gesellschaft?

Positiv

Jonathan, 17, Schüler - Er findet es gut oder er ist positiv, weil er sagt zuletzt dass er findet es gut, wenn man das als multikulturell bezeichnet, aber auch selbstverständlich. 

Radovan, 21, Student - Er ist positiv weil er sagt dass wo er lebt sind mehr Migranten als Deutsche. Und er fügt hinzu dass er lebt gern in einer multikulturellen Gesellschaft.

Karla Tondern, 58, Schriftstellerin - Sie ist positiv, weil sie meint dass die vielen Migranten sind doch eine Bereicherung für Deutschland. Zuletzt sie sagt dass sie sollen dankbar sein, dass die Ausländer zu uns kommen wollen.

Negativ

Frau Hinzbach, 40, Oberärztin  - Sie meint dass Deutschland ist keine multikulturelle Gesellschaft und das wünscht sie auch nicht. 

Heinrich Hirsch, 39, Taxifahrer - Er ist negativ weil er meint dass die Ausländer sind für den grössten Teil der Kriminalität in Deutschland zuständig, und er sagt dass sie nehmen ihrer Jobs. Er will nicht die Ausländer haben.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2017 af Stygotius

Hvad er dit problem?


Svar #2
10. marts 2017 af lubilu (Slettet)

Vil bare lige have det "godkendt" af en der er bedre til tysk end mig selv, eller en der kan fortælle mig hvor mine fejl er

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. marts 2017 af Stygotius

1  På tysk skal verballeddet i en ledsætning altid stå sidst.

2  Tysk er ikke engelsk. Man har normalt den samme ordstiiling som på dansk, og "bo" hedder ikke "leben",  

     men "wohnen".

3  Du skal lære at "sie" kan betyde enten "hun" eller "de".


Svar #4
10. marts 2017 af lubilu (Slettet)

Mange tusind tak! Det hjælp meget! Hvordan finder jeg ud af hvilke ledsætninger jeg har skrevet på tysk?

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. marts 2017 af Stygotius

En ledsætning er en sætning som er et led i en anden sætning, -logisk nok.

Eksempler:

1 weil er (sagt) zuletzt sagt, dass er (findet) es gut findet

er fügt hinzu, dass er (lebt) gern in einer multikulturellen Gesellschaft lebt.

Sie meint, dass Deutschland (ist) keine multikulturelle Gesellschaft ist


Svar #6
10. marts 2017 af lubilu (Slettet)

Nååårh sådan, mange tak!!!


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. marts 2017 af Stygotius

Hvis du er i tvivl om hvorvidt  en sætning er en hovedsætning eller en bisætning (ledsætning), kan du bruge ikke-prøven. Den virker ALTID.

Hvis ordet "ikke" skal stå før udsagnsleddet, er der tale om en ledsætning. Hvis det skal stå efter udsagnsleddet, har vi en hovedsætning.

"Hun kommer ikke  i morgen"  (hovedsætning)

"...hvis hun ikke kommer i morgen" (ledsætning)


Svar #8
10. marts 2017 af lubilu (Slettet)

Ej et godt tip! Det vil jeg bruge fremover! 


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. marts 2017 af Stygotius

-god idé  !!


Skriv et svar til: Tysk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.