Biologi

Stress og de vitale parametre

15. marts 2017 af skrogsgaard (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg er i gang med et 2. Semester projekt, om Stress og de vitale parametre, lige nu er jeg i gang med at undersøge hvordan de vitale parametre er på virket under stress. Men jeg mangler virklig kilder der kan fortælle mig noget om hvad der sker under stress med parametrene. 

De parametre jeg har fokus på er Hjertefrekvens, respirationsfrekvens, blodtryk samt hypertension. 

Håber der er nogle der kan hjælp mig lidt på vej 

Hilsen Sofie 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2017 af DrNielsen

Hey Sofie. Du skal have fat i en bog omhandlende human-fysiologi. Stress er jo mange ting. Jeg vil mene at den vigtigste er den ændrede hormonbalance. Her kan du komme ind på adrenalin, noradrenalin, insulin, glukagon - blandt mange.

Hvis jeg var dig, ville jeg fordybe mig i nor- og adrenalins virkning. Hjertefrekvens, respirationsfrekvens og BT er alt sammen partielt styret af disse substanser. Du kan kigge på de beta-adrenerge receptorere der sidder i hjerte og lunger(beta-1 i hjerte, beta-2 i lunge), samt sammensætningen af alfa og beta adrenerge receptorere i kar, samt hvordan disse påvirker hinanden. Det faktisk sådan - omend kontraintuitivt - at beta-adrenerge receptorere i kar virker dilaterende. Så kan du se om du kan finde forklaringen på hvorfor summen af påvirkninger alligevel trækker karrene sammen og hæver blodtrykket under stress.

Så er der lidt stof at tage fat på. Har du brug for yderligere hjælp kan du skrive her eller i en besked :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2017 af stranddart (Slettet)

Jeg er enig i DrNielsens tanke om at gribe dette an fra et hormonelt perspektiv. Det giver dig rig mulighed for at komme omkring hele hjertekredsløbet. Jeg vil dog også fremhæve acetylcholine som et hormon du i så fald bliver nødt til at tage med.

Nu er stress jo et vidt begreb, men indenfor fysiologi ville jeg anbefale at forholde dig til hvad der sker med de vitale parametre, og måske sammenligne disse under fysisk aktivitet og fordøjelse. Dette giver særligt god mening hvis du forholder dig til den hormonelle regulering. Hvis komparativ fysiologi kan bruges, kan jeg i så fald anbefale dig at læse:

Autonomic control of heart rate during forced activity and digestion in the snake Boa constrictor, skrevet af Tobias Wang fra Aarhus Universitet.


Skriv et svar til: Stress og de vitale parametre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.