Matematik

Indlægning af en kurve

16. marts 2017 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, hvornår er en parametrisering egentlig godkendt?

Er det når den indlagte kurve ligger helt præcis oven i ens funktion med en r-værdi på 1 eller gælder andre tilnærmelser også.

Jeg har medtaget et eksempel herpå.

x, y = 2x-x2

x = 1,3453*t0,8352, y = -(1,3453*t0,8352)2+2*(1,3453*t0,8352) ved grænseværdierne 0,1 - t - 0,6. Denne har en r-værdi på 0,9964 og jeg er derfor lidt i tvivl om denne parametrisering gælder i det r-værdien ikke er 1. Nu ved jeg godt at forskellen mellem 0,9964 og 1 er meget lille, ja matematisk set nærmest ingenting. Men jeg synes dog alligevel at man sagtens kan ane en forskel på grafen, og pga. denne forskel på grafen er jeg i tvivl om hvorvidt denne parametrisering kan godkendes i det den ikke ligger helt præcis oven i ens funktion.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2017 af peter lind

R værdien er en statistisk størrelse og den er faktisk næsten aldrig 1.


Svar #2
16. marts 2017 af Yipikaye

Så konklusionen må være den at en parametrisering sagtens kan være godkendt hvis r-værdien er mindre end 0? Er der en grænse til stede f.eks. 0,98 evt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. marts 2017 af peter lind

Så konklusionen må være den at en parametrisering sagtens kan være godkendt hvis r-værdien er mindre end 1. Det er en sandsynlighed der bestemmer hvor mege mindre end 1, den må være. Det er for dig nok at vide at den skal være tæt på 1.


Skriv et svar til: Indlægning af en kurve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.