Samfundsfag

FN - En mere magtfuld aktør i international politik

18. marts 2017 af MS14 - Niveau: A-niveau

Hej derude!

Jeg er i gang med at skrive en aflevering om, hvordan FN kan blive en mere magtfuld aktør i international politik. Min aflevering skal tage udgangspunkt i videoen nedenfor (link) og der skal inddrages teorier om international politik.

Jeg har allerede inddraget vetoretten (flere lande som er såkaldte "store" magter i dag bør få vetoret) men har lidt svært ved at komme med forklaringer til hvorvidt effektiviteten vil falde såfremt vetoretten udvides til flere lande - Når det så er sagt, så mener jeg at det er åbenlyst, at effektiviteten vil falde, jeg har dog svært ved at knytte teori til denne forklaring, da samtlige forklaringer i opgaven skal bygge på teoretisk viden. Min anden forklaringsmodel er øget legitimitet i generalforsamlingen (humanitær intervention (evt. jf. Kosovo-konflikten), R2P (Responsibility to Protect) samt med inddragelse af begreberne realisme, idealisme og den engelske skole) - Hvordan kan jeg få alle disse teorier dækket ind under mine forklaringsmodeller og er der evt. flere forklaringsmodeller jeg kan benytte mig af?

Ved godt det er lidt langt, men det er også en noget så omfattende opgave :) På forhånd - Mange tak og videoen til opgaven er lige her: http://youtube.com/watch?v=jXVNMuUXXmk

Mvh.


Skriv et svar til: FN - En mere magtfuld aktør i international politik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.