Matematik

Beregning af længde på diagonal i trekant- Cosinusrelationen

19. marts 2017 af Gym2019 - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg sidder med en matematik opgave indenfor trigonometri. Det er spørgsmål A og C jeg ikke kan finde ud af.  Jeg er klar over, at jeg skal benytte mig af cosinusrelationen med P som den udvalgte vinkel (til spørgsmål A) men er i tvivl om hvordan jeg skal sætte det ind så det giver et korrekt resultat.Til spørsgmål C ville jeg høre om det så er det samme man skal gøre som i spørgsmål A?  Jeg benytter mig for resten af programmet Maple. 

Jeg har vedhæftet selve opgaven.

På forhånd mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. marts 2017 af StoreNord

QS2=6²+13²-2*6*13*cos67


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. marts 2017 af mathon

#0

Hej!

Jeg sidder med en matematik opgave indenfor trigonometri. Det er spørgsmål A og C jeg ikke kan finde ud af.  Jeg er klar over, at jeg skal benytte mig af cosinusrelationen med P som den udvalgte vinkel (til spørgsmål A) men er i tvivl om hvordan jeg skal sætte det ind så det giver et korrekt resultat.Til spørsgmål C ville jeg høre om det så er det samme man skal gøre som i spørgsmål A?  Jeg benytter mig for resten af programmet Maple. 

Jeg har vedhæftet selve opgaven.

På forhånd mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. marts 2017 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. marts 2017 af mathon

c)
                \left | PR \right |=\sqrt{\left | PS \right |^2+\left | SR \right |^2+2\cdot\left | PS \right |\cdot \left | SR \right | \cdot \cos(P)}


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. marts 2017 af StoreNord

\left | PR \right |=\sqrt{\left | PS \right |^2+\left | SR \right |^2{\color{Green} -}2\cdot\left | PS \right |\cdot \left | SR \right | \cdot \cos({\color{Green} 180-}P)}   ville jeg nu sige.         :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. marts 2017 af mathon

…som er "samme" formel

Grundviden:
                         \left | \overrightarrow{a} -\overrightarrow{b}\right |=\sqrt{\left | \overrightarrow{a}\right |^2 +\left | \overrightarrow{b}\right |^2-2\cdot \left | \overrightarrow{a} \right |\cdot \left | \overrightarrow{b} \right |\cdot \cos\left ( \overrightarrow{a,}\overrightarrow{b} \right )}

                         \left | \overrightarrow{a} +\overrightarrow{b}\right |=\sqrt{\left | \overrightarrow{a}\right |^2 +\left | \overrightarrow{b}\right |^2+2\cdot \left | \overrightarrow{a} \right |\cdot \left | \overrightarrow{b} \right |\cdot \cos\left ( \overrightarrow{a,}\overrightarrow{b} \right )}


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. marts 2017 af StoreNord

Det tror jeg så på.         Øv.


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. marts 2017 af mathon

Overskriften er forkert!

En trekant har ingen diagonal.


Skriv et svar til: Beregning af længde på diagonal i trekant- Cosinusrelationen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.