Fysik

Glødepære!!

20. marts 2017 af Hala2510 - Niveau: A-niveau

Jeg skal i dag fremlægge om glødepæren, hvor vi meget gerne må tegne en tegning. Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad man kan tegne?? Jeg har været hele Google rundt, men er ikke en gang sikker på hvordan det ser ud.. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2017 af Number42

En glødepære består af en glasbeholder med en meget tynd Wolfram tråd som holdes af 2 eller flere  kontakt tråde som skaber forbindelse til soklen som har et skrue gevind og et kontaktpunkt i bunden.

Wolfram tråden er meget tynd og lang og er derfor snoet i to spiraler den ene inden i den anden.

Wolfram kan tåle meget høje temprtaturer men taber materiale med tiden (korotion). Derfor er nogle fyldet med halogen som hjælper mod tabet af materiale og derfor tillader tråden at lyse med en højere temperatur med mere lys per watt. Andre typer indeholder en gas fx argon eller kvælstof..

For tegninger:  https://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

se neders i artiklen der er en god tegning


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2017 af hesch (Slettet)

Blot en FYI:

Som skrevet i #1 kan glødepærens kolbe "skylles" i fx nitrogen inden pæren forsegles. ( Man stikker glødetråden med tingeltangel op i kolben, og lukker hullet ved smeltning med en gasflamme ).

Dette gøres for at fjerne (næsten) al ilt i kolben, der får tråden til at korrodere. Fjernelsen af den sidste rest af ilt udføres ved at dyppe tråden i fosfor, inden den stikkes op. Når kolben er forseglet og man sætter lidt strøm til, forbrænder dette fosfor og opbruger denne sidste rest af ilt.

Fosfor anvendes fordi det ved forbrænding afgiver en transparent røg.

( Skulle der udvikles ikke transparent røg, kan pæren vel sælges som en "mat pære" ).    :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2017 af Number42

Som et morsomt øvelse, så er det ret let at beregne lyset der udstråles fra sådan er pære og trådens temperatur og trådens længde og diameter ud fra de elektriske data og wolframs egenskaber ( modstandens temperaturkoefficient) og wolframs emmitions koefficient.
Man antager at al elektrisk energi omdannes til at opvarme wolfram tråden ( rimelig antagelse pga den måde tråden er ophængt) og al varme energi udstråles fra trådens overflade efter Plancks lov. Et fradrag for soklens skyggevirkning.

Lumin og ultraviolet udstråling udregnes let.

Det er forbavsende nøjagtigt.




Brugbart svar (0)

Svar #4
22. marts 2017 af hesch (Slettet)

Det er efterhånden mange år siden ( 1976 ) jeg besøgte noget i retning af "Dansk glødepære Fabrik", vistnok i Herlev, og så fremstillingsprocessen.

Her fremstillede man pærer for Phillips, Osram og mange flere. Kolberne blev leveret fra Belgien, og var påstemplet "Phillips", "Osram", osv., kasserne leveredes fra Sverige med lignende behørige påstemplinger, så problemet med fremstillingen af forskellige fabrikater var et rent logistisk anliggende: At holde skidt for sig og snot for sig.  Alle fabrikater blev samlet og "indkørt" af de samme mennesker og på de samme maskiner.

Den mest omkostningsfulde delproces, var at håndtere trådene:  Der sad nogle "damer" der med pincet skulle fiske tråde op af en papkasse og placere dem i tandmellemrummene i et langsomt roterende tandhjul. Det tog 2-3 sek. pr tråd, hvilket problem man givetvis har løst ved at have ansat 8 damer, der kunne arbejde i parallel og i en slags rotationsturnus med vagter à 15 min. ( herefter får man tårer i øjnene ) til en relativt høj løn.

I dag har man givetvis robotter med "machine vision", der kan klare opgaven 24 timer i døgnet uden tårer. Til gengæld har disse "damer" mistet deres job med mange hyggestunder ved kaffemaskinen ude i baglokalet når der var pause, og elektrikeren der lige kom forbi til en kop kaffe, medbringende dumsmarte bemærkninger.

Ak, ja:  Det er/var tiderne:  Vi er heldige, Number42, at have oplevet dem.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. marts 2017 af Number42

Ja det er dejligt at høre fra unge mennesker som dig, om deres oplevelser. Jeg besøgte engang en fab i kina der producerede energispare pærer. Utroligt så meget manuelt arbejde der gik til.

Skriv et svar til: Glødepære!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.