Matematik

Fysiologiopgaver

20. marts 2017 af Julka2905 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa. 

Jeg sidder med 10 fysiologiopgaver, hvor jeg ikke kan finde ud af at løse 3 af dem :-( Jeg ville derfor høre om der var en venlig sjæl derude, som eventuelt kunne hjælpe mig med at løse dem :-) Man behøver ikke nødvendigvis at kende udregningsmetoderne til alle 3 opgaver for at hjælpe mig :-) Hvis bare nogen gider at hjælpe mig med dem de kan :-) Tusind tak på forhånd :-) Opgaverne lyder: 

Opgave 1 
Ionstrømme gennem cellemembranen kan måles med en voltage-clamp opstilling. Her ændres den elektriske potentialforskel over membranen fra en hvileværdi (f.eks. hvilemembranpotentialet (Vm)) til en forud bestemt værdi, og fastholdes (clampes) der i en forud bestemt tid.
Skitser forløbet af Na+ strømmen (INa), når potentialet steppes fra hvilemembranpotentialet (Vm) til henholdsvis (a) 0 mV, (b) ENa og (c) til et potentiale under tærskelværdien for dannelse af aktionspotentialet.


Opgave 2
Et epitel med evne til at transportere NaCl er badet på begge sider af en isoton saltopløsning af følgende sammensætning (i mM): 136 Na+, 6 K+ og 140 Cl-. De intracellulære koncentrationer (i mM) er målt til at være 45 Na+, 100 K+ og 13 Cl-. Cellernes hvilemembranpotentiale, Vm, er -63 mV. Temperaturen er 37°C. Ved beregninger i opgaverne ses bort fra andre ioner.
a.    Redegør for hvilke ioner, der er passivt fordelt over cellemembranen.
b.    Beregn membranens relative kation-permeabilitet PNa/PK.
c.    Stoffet amilorid blokerer Na+ kanaler og reducerer PNa til 0. Beregn hvilemembranpotentialet efter at amilorid er tilsat.
 

Opgave 3 

          Koncentration (mM)    Ladning pr. molekyle
K+               100                               1
Na+               10                               1
Hæmoglobin    5,3                          -8
Cl-                  ?                                -1

Den indre sammensætning af røde blodlegemer kan ændres, så man får de i tabellen anførte koncentrationer. De røde blodlegemer anbringes i et stort volumen af en isoton opløsning med NaCl og KCl. Den extracellulære Na+ koncentration er 89 mM, og cellemembranen er permeabel for alle stoffer undtagen hæmoglobin. Klorid er i elektrokemisk ligevægt over membranen. Temperaturen er 37°C. Den extracellulære opløsnings pH er 7,4, mens pH af den intracellulære opløsning er 7,0.
1.    Beregn den intra- og extracellulære koncentration af Cl-.
2.    Er K+ og H+ i elektrokemisk ligevægt over membranen? Begrund svaret.
3.    Gør kort rede for cellemembranens permeabilitetsegenskaber.
 


Skriv et svar til: Fysiologiopgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.