Bioteknologi

Antistoffer

22. marts 2017 af wqrf2 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg er i gang med at læse om blodets kemi og læser om en metode, hvormed man kan påvise rhepo (rekombinant epo). Ved gelelektroforese kan man påvise proteinet og måle koncentrationen ved at lade det vandre til dets isoelektriske punkt, når gelen er pH-gradieret. Man kan så tilsætte epo-antistoffer, som kan binde sig til proteinerne og lave en farvereaktion. Her står jeg så af. Jeg troede da ikke, at antistoffer også virker på almindelige molekyler? Hvordan binder de til disse? Er det helt forkert, at antistoffer kun kan binde til antigener?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2017 af Ecc0 (Slettet)

Antigener er bare hvad et antistoffe "genkender, det kan være alt lige fra et lille molekyle, til et bestemt stykke af en polypeptid kæde. Derfor kan man bruge antistoffere, der er lavet specifick til genkendelse af rhepo, som er et protein, til detektion af dette. I sådan et tilfælde vil antistoffet være conjugeret til foreksempel horseradish peroxidase.  

Med hensyn til hvordan de binder, er det det yderste to stykker af y´et (dette stykke er variabelt), som laver svage ikke covalente bindinger til epitopen/antigenet. Dette er præcis lige som du kender det.      


Svar #2
22. marts 2017 af wqrf2 (Slettet)

Okay, så der er simpelthen tale om syntetiske antistoffer?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. marts 2017 af Ecc0 (Slettet)

Nej ikke syntetiske.

Den måde man laver antistoffer på, er ved at, eksempelvis injekcere en mus med det specificke molekyle/protein, og lade musen lave antistoffer mod det. Når dette er gjort kan man "høste" antistofferne.   


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. marts 2017 af AngelOneOne

Hej ATGC,

For at underbygge Ecc0, vil jeg her bringe et citat om antistoffers mangfoldighed, der kommer fra en rapport jeg engang har skrevet, blot så du kan få en dybere forståelse af at kroppens antistoffer kan dække utroligt mange stoffer - og som Ecc0 skriver, kan de høstes ved at lade dem blive produceret af en vært for eksempel mus eller gensplejsede organismer:

Det humane immunsystem, er i stand til at genkende et sindsoprivende antal forskellige antigener – det anslåede tal er mindst en quadrillion (tusinde millioner millioner eller 1015) antigener. Antallet af gener, der er nødvendigt for denne mængde af mangfoldighed, synes at kræve en stor del af en persons nedarvede DNA. Men en tilstrækkelig mængde antistofmangfoldighed, er afledt af kun få hundrede gener. Simplistisk, er mekanismen analog med dannelsen af en enorm mængde ord ud fra et begrænset alfabet. Dette ”alfabet” findes i tilfældige omarrangementer af nekleotidsekvensen for den variable del af antistoffet. Disse omarrangementer forekommer, selv når intet antigen er til stede under de tidlige stadier af differentieringen af en B-celle. Detaljerne i denne mekanisme er ganske komplekse, men resultatet er, at kun en relativt lille mængde DNA er påkrævet, for at klare det enorme antal forskellige antigener der måtte opstå. Et nyt gen er ikke nødvendigt for at reagere på hvert antigen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #5
24. marts 2017 af wqrf2 (Slettet)

Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår, hvad I mener. Et antistof kan genkende et antigen. Men i så fald kan et antigen også bare være et almindeligt 'frit' molekyle som et hormon og ikke nødvendigvis et overfladeprotein?


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. marts 2017 af AngelOneOne

Ja. Antistoffer reagere på antigener. Antigener kan være alle mulige slags stoffer både molekyler på overfladen af f.eks bakterier eller vira eller kemiske stoffer. Nøddeallergikere f.eks. reagerer på stoffer i nødden. Stort set alle stoffer (hvis ikke alle) kan agere som antigener og fremprovokere en antistofreaktion.

/Angel
- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Antistoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.