Kemi

Hydrogenbinding

23. marts 2017 af Emma1989 - Niveau: B-niveau

Jeg har i en opgave i kemi blevet spurgt om formulere hvad en hydrogenbinding er. Jeg har skrevet dette hvori jeg har givet eksemplet vand(H2O) og tilføjet et billede af molekylet, hvilket jeg gerne vil beskrive, hvordan man kan se, at det er en hydrogenbinding. Men hvordan kan jeg bedst beskrive det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2017 af AngelOneOne

Hej lilylel,

hydrogenbinding, er en form for kemisk binding, der optræder i molekyler af typen A−H, hvor A er et elektrontiltrækkende atom og H et hydrogenatom. Molekylet udgør en såkaldt dipol, hvor A er den negative og H den positive pol. Det polariserede hydrogenatom bindes til et andet atom eller gruppe af atomer, B, som er negativt polariseret. Hydrogenatomet danner således en binding eller bro, som binder to eller flere molekyler sammen, også kaldet for association.

Med enkelte undtagelser dannes hydrogenbindingen kun, når A hhv. B er oxygen, nitrogen eller fluor. Sædvanligvis skrives hydrogenbindingen med prikker (Se vedhæftede).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Vedhæftet fil:Hydrogenbindinger.JPG

Skriv et svar til: Hydrogenbinding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.