Debat

Pengebrug?

27. marts 2017 af marlie1234 (Slettet)

Hej alle. 

Jeg står i en kedelig situation. Mine forældre og jeg er uenige om, hvor mange penge jeg månedtlig må bruge af min løn. Det skal lige siges, at jeg har 2 jobs, hvor jeg arbejder mindst 9 timer om ugen, hvis ikke mere. 

Jeg er pt. 15 år, og går i ottende. 

Mit første job fik jeg for 16 måneder siden, og det andet 6 måneder siden. 

Fra føste lønseddel fik jeg lov til at bruge 300 kr./måneden. Det var fint, men nu er jeg utilfreds. 

Jeg bruger ikke mine penge dumt. Jeg fester ikke, drikker ikke og er en af de mest ansvarlige 15-årige jeg har hørt om :-D Mine penge går heller ikke til dumme ting som snolder osv. 

Jeg vil gerne have muligheden for at købe dyrere ting, som eksempelvis tasker og punge osv. De er rigtig dyre, (1500+), og derfor vil jeg gerne have flere penge i måneden. Også så jeg har mere at gøre med, udover 100 kr. jeg lægger til side hver måned. 

Hvad mener I? Er jeg totalt forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2017 af Antinno

Du går i 8. klasse og vil bruge 1500+ på tasker og punge...

bare stop


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2017 af Smut1

jeg synes ikke, at der er noget, der hedder ”forkert”. Hvor meget du skal give til dine forældre afhænger vel af, hvordan deres økonomi ser ud. Desuden kan jeg forestille mig, at en anden vigtig faktor er, hvor mange ting de giver til dig: is, tøj, ferier og den slags. Det kan være skide irriterende ikke selv at kunne få lov at bestemme, hvordan man vil bruge de penge, man tjener, men nogle gange ved forældre bare, hvad der er bedst for deres børn ;)


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. marts 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Nå nej nej, jeg skal ikke give dem nogen penge, overhovedet. 

Det er bare anpå hvor mange penge jeg må bruge af min løn. Resten går ind til min opsparing. 

Desuden køber jeg alt selv. De giver mig ikke penge til noget, og det er derfor jeg synes det er en smule lidt. 

#1

Du går i 8. klasse og vil bruge 1500+ på tasker og punge...

bare stop

Og jeg må vel selv beslutte hvad jeg bruger mine penge på? Nogle bruger alle deres penge på mad og ferier, mens andre bruger dem til noget andet. Og det angår 1 taske. Ikke mange....


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. april 2017 af plaisir (Slettet)

tænker bare hæv de penge du må få... 300/måned... 1500:300=5 månender og du kan købe tasken... men undre mig lidt? hvorfor skal de bestemme hvor mange af dine egne penge du bruger? ja jeg ved godt der noget om økonomi, men nogen gange er det godt at lære pratisk hvordan det er hvis man har overbrug og hvordan man bedst spare osv. Altså havde egen kontrol hvor du oplever hvad det vi sige at styre sin egen økonomi inden du bliver atten og de ingen indflydelse kan har, så for du i det mindste lidt erfaring. 

anden ting... 15 år, 8. klasse, dyre mærkevarer? der en ting jeg hader ved ungdommen.... at havde en gucci taske til 7000 gør en en bedre person end den der rent faktisk er sød? siger ikke man kan være sød osv selvom man shopper dyrt. Siger bare pas på. moden skifter hurtigt ærgelige penge bliver pludseligt brugt og man ærger sig senere hen, når det ikke klæder en. Ville du virkelig turde at havde ne taskke til 3500+ tanken om den lige pludselig bliver stjålet? det sker jo tit til skoler og fester. ville du havde det godt med dig selv, i at skulle gå og passe på dine ting hele tiden fordi de er så dyre? desuden kan man lige så godt vænne sig til kvalitets varer ti gode, fornuftige og ave priser? det ikke andet du kommer til at gå med nå du nærmer dig alderen hvor du flytter hjemmefra og bor alene?


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. april 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Det har du selvfølgelig ret i.
Og ja, er enig med dig. Ungdommen er blevet så forfærdelig pengeorienteret.
Heldigvis er jeg ikke, understreget meget klart her, en af dem der hverken køber dyrt eller går op i mærkevarer.
Synes heller ikke de fleste gucci-tasker er pæne??
Jeg er den mest sparsommelige, ikke nærige, person, men eet er mere det, at nogen skal bestemme over mig. Hvis der er en ting jeg står for, er det selvstændighed og feminisme, som ikke rigtig indgår her.
Men føler bare, at en del af min selvstændighed som jeg elsker bliver taget væk. Så det er mere det, nu hvor jeg har tænkt over det.

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. maj 2017 af Therk

Det er lidt ærgerligt at der er lidt en generel underliggende bebrejdende tone i de svar, du har fået indtil videre, i form af uforståelighed over at du gerne vil have en sådan taske.

Det er vigtigt ikke at skælde ud eller bebrejde dig for at skrive sådan et indlæg her. Det viser netop at du har de bedste intentioner.

Det bedste jeg kan foreslå dig er at forhandle med dine forældre igen. Du er ved at blive et voksent menneske, og dine forældre er ved at sætte dig fri, men det foregår ikke gnidningsfrit! Det mest naturlige er at I er uenige!


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. maj 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Tak for svaret, og din forståelse.
Der er ikke noget jeg er mere træt af end pengeorienterede mennesker, (unge inkluderede), for man bliver IKKE et bedre eller værre menneske af det, overhovedet.
Det eneste jeg vil, er at købe noget dyrere, for at værdsætte mig selv. For penge jeg sørme selv har arbejdet hårdt for, imens jeg stadig fik/får topkarakter.

Glad for, at du ikke er så dømmende. Thank you.

Brugbart svar (1)

Svar #8
01. maj 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Og hvis I alle kendte mig, ville I vid hvad jeg står for. Og det ved mine venner, og den opdragelse jeg har fået, har ikke været hvor det startede med en guldske i ...
jeg har arbejdet hårdt. Og gør stadig. Alle mine karakterer, penge, venskaber, ALT har jeg selv kæmpet for. Jeg er blevet opdraget ordentligt, hvis ikke mere. Det eneste jeg vil have er en pæn taske, som har ordentlig kvalitet, og som er speciel.
Speciel som i ikke en Balengiaca, Gucci eller hvad Søren der ellers er af flotte tasker.

Nu må I ikke misforstå mig, men bare det at jeg skricer herind viser vel, at jeg er et fornuftigt menneske?
Unge kan og er mere end penge og fester. Er en smule træt af voksne, som de kalder sig, som føler at de har den ret til at sige hvad jeg skal, og ikke skal. Det samme her. Jeg er i en søskendeflok på 5 ialt, desuden helsøskende. Så kom ikke og sig, eller hentyd ELLER tænk, at jeg er noget som jeg ikke er.

Og nej, jeg har ikke tænkt mig at undskylde.
God aften.

Brugbart svar (0)

Svar #9
22. maj 2017 af JeppeM123 (Slettet)

Jeg synes det afhænger meget af, hvad du tjener om måneden på dine 2 jobs?. Hvis du f.eks tjener 2000 om måneden, så synes jeg det er helt fair at du ikke er tilfreds med at måtte bruge 300. Hvis du derimod tjener 600 kroner er det jo noget andet ikke?. Jeg har også fritidsjob, og min aftale med de gamle er meget enkel; Halvdelen jeg tjener skal spares op, den anden halvdel kan jeg selv bestemme over. Det synes jeg er OK, for det er jo vigtigt nok at man også lærer at spare op ikk?.


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. maj 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Tjener omkring 1200-1509 kr. Har haft en meget højere løn, men har lyttet til mig selv og arbejdet mindre.

Brugbart svar (0)

Svar #11
22. november 2017 af Livsnyderen2017 (Slettet)

Det er dine penge, gør som du vil


Skriv et svar til: Pengebrug?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.