Matematik

Statistik - Adjusted R Square og Standard Error

29. marts 2017 af Saratheg (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg har fået stillet følgende spørgsmål "Med henvisning til model figur 3, hvilke oplysninger leveres af den justerede R2 og standard Error of estimate"? Jeg har vedhæftet figur 3.

Jeg kan ikke gennemskue hvilke oplysninger der leveres af ovennævne mål, så jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Vh

Sara

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2017 af Therk

- Hvad siger en R2-værdi generelt?

- Hvad er definitionen på den værdi?

- Hvad gør vi ved den værdi, når vi justerer (adjust) den, altså hvad er den justerede R2-værdi (adjusted R squared)?

Prøv at svare på de spørgsmål og skriv dine svar her; gerne med brug af opslag i dine bøger eller søgning på nettet.


Svar #2
29. marts 2017 af Saratheg (Slettet)

Hej Therk

En R2 værdi siger noget om hvor stor en del af den/de uafhængige variable har effekt på den afhængige variabel. Fx hvis R2 er 0,87, betyder det at 87 % af stigningen på den afhængige skyldes forholdet til den uafhængige.

Når vi adjuster den "fjerner" man alle de variable, som viser sig ikke har nogen effekt på den afhængige variabel, da R2 altid vil forblive eller stige, hvis der tilføjes flere variable. Adjusted er derfor mere præcis hvis vi har mange variabler inden over, da den altså ikke medregner variable der ikke har nogen effekt.

Dette får mig dog ikke nærmere på spørgsmål, hvilket jeg håber du kan uddybe


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. marts 2017 af Therk

1. Det forstår jeg ikke. Hvad så hvis du prøver højere ordens polynomisk regression? I så fald: Hvorfor stiger din R2-værdi i takt med at du øger polynomiets orden?

Nej, rettere, så er det hvor meget af variansen af responsvariablen, der kan forudsiges med den forklarende variabel.

2. Den justerede R2-værdi er en justering i form af at "straffe" værdien, når man tilføjer kompleksitet. Eksempelvis er en R2-værdi på 1,00 misvisende for en n-polynomisk regression, når man har n observationer - med n orden kan man føre polynomiet igennem alle punkter og får altså en fejl på 0%, hvilket naturligvis er absurd, hvis man skal bruge modellen til at sige noget generelt.

Giver det dig et hint til hvad værdierne siger om dit datasæt? Sig gerne nej, hvis ej, men prøv evt. at forklare hvad du forstår og ikke gør!


Skriv et svar til: Statistik - Adjusted R Square og Standard Error

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.