Fysik

Resultatbehandling af elektromagnetisme

29. marts 2017 af hehexd123 - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal til at afleverer mit eksamens projekt til fysik på B niveau, dog har jeg et lille problem, som ligger i, at jeg ret usikker på hvad jeg skal komme ind på under afsnittet resultatbehandling. Forsøget som jeg har udført er, induktion i en spole, og jeg ved ikke hvad jeg skal komme ind på, resultaterne jeg har fået fra forsøget er hvor mange mA der kommer ved de forskellige spoler med forskellige vindinger. Hvis jeg skal regne på det, hvordan gør jeg så? Er der nogle formler eller ting som man skal komme ind på?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2017 af mathon

Induktion og spolens selvinduktion.


Svar #2
29. marts 2017 af hehexd123

#1

Induktion og spolens selvinduktion.

Mange tak for dit svar, mathon.

Jeg går straks i gang med at læse omkring det, dog vil jeg gerne vide om der skal regnes på noget?


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. marts 2017 af Number42

hehex123

Du skal beskrive mere om hvad det er du har udført af forsøg for at man kan hjælpe mere.

Hvad slags induktion ( ? hvilke spoler (Var de af ens form med forskelligt vindingstal? eller hvad)

hvordan så forsøgsopstillingen ud? (magneter eller spoler ?)


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. marts 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Ad:

resultaterne jeg har fået fra forsøget er hvor mange mA der kommer ved de forskellige spoler med forskellige vindinger.

Ved en fluxændring gennem en spole, induceres der ikke strøm ( mA ), men spænding ( V ).

Strømmen gennem spolen fremkommer ved at du har belastet spolen med fx en modstand:

Ingen belastning  →  ingen strøm  ( for hvor skulle den løbe hen? ), men stadig en spænding over spolen = U.

Strømmen bliver så, iflg. Ohms lov:  I = U / R.

Beregninger:

U = dΨv / dt ,

ψv = ( flux gennem spolen ) * ( antal vindinger )

flux = ∫ B·dA , B er den magnetiske induktion ( Tesla ), A er det areal som en vinding udspænder.

Der findes simple og unøjagtige formler for beregning af B-feltet gennem stærkt idealiserede typer spoler,
fx en uendelig lang solenoide ( hvordan man så finder plads til den ).

Så sådanne beregninger kan forekomme noget "langhårede" på B-niveau.

Klik på "hesch" og se mit "avatar".


Skriv et svar til: Resultatbehandling af elektromagnetisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.