Fysik

Fælles sluttemperatur

29. marts 2017 af Heilmann81 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hjælp!!! Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg sku løse opgaven....:-(

Opgaven lyder:

Hvilken fælles sluttemperatur får de to klodser? 

Hjælp: kald sluttemperaturen for x, og opstil en ligning.

Blyklods massen = 400g

Temperatur = 70 C

Aluminiumsklods = 650g

Temperatur = 20 C 

Jeg har siddet hele dagen, og jeg ku bare ikke finde ud af hvordan jeg skal løse opgaven...


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2017 af mathon

Energibevarelse:
                                      Afgiven energi = modtaget energi    

                                      m_{Pb}\cdot c_{Pb}\cdot \left ( 70\; C)-x \right )=m_{Al}\cdot c_{Al}\cdot \left ( x-(20\; C) \right )

                m_{Pb}\cdot c_{Pb}\cdot \left ( 70C)-m_{Pb}\cdot c_{Pb}\cdot x =m_{Al}\cdot c_{Al}\cdot x-m_{Al}\cdot c_{Al}\cdot(20C)

                                     m_{Pb}\cdot c_{Pb}\cdot (70C)+m_{Al}\cdot c_{Al}\cdot (20C)=\left (m_{Al}\cdot c_{Al}+m_{Pb}\cdot c_{Pb} \right )x

                                     x=\frac{m_{Pb}\cdot c_{Pb}\cdot (70C)+m_{Al}\cdot c_{Al}\cdot (20C)}{m_{Al}\cdot c_{Al}+m_{Pb}\cdot c_{Pb} }


Svar #2
29. marts 2017 af Heilmann81 (Slettet)

Dvs sluttemperaturen er 54,15C ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. marts 2017 af mathon

             x=\frac{(0{,}400\; kg)\cdot \left ( 0{,}13\; \tfrac{kJ}{kg\cdot C} \right )\cdot (70C)+(0{,}650\; kg)\cdot \left ( 0{,}90\; \left (\frac{ kJ}{kg\cdot C} \right ) \right )\cdot (20C)}{(0{,}650\; kg)\cdot \left ( 0{,}90\; \left (\frac{ kJ}{kg\cdot C} \right ) \right )+(0{,}400\; kg)\cdot \left ( 0{,}13\; \tfrac{kJ}{kg\cdot C} \right )}                   

dvs fællestemperaturen er 24,08 C°.          


Svar #4
30. marts 2017 af Heilmann81 (Slettet)

Mange tak :-) 


Skriv et svar til: Fælles sluttemperatur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.