Matematik

Opsparing og lån med kn formlen

29. marts 2017 af Alisalman (Slettet) - Niveau: C-niveau
Mia indsætter 18.000 kr., som hun fik i konfirmationsgave på en konto til 2 % i rente i 9 år.
(2 decimaler)

Jeg har brugt kn formlen kn=ko(1+r)^n således at: 18.000 (1+0.020)^9 = 21.511.66, men siger at dette er forkert. men når jeg regner et andet stykke yd, så siger den at den er rigtig, er lidt forvirret så håber på lidt hjælp til dette ovenstående stykke.

Svar #1
29. marts 2017 af Alisalman (Slettet)

Det ligemeget nu, har fundet problemet :-)

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. marts 2017 af mathon

Din beregning er rigtig:
                                           21.511,67 kr.


Svar #3
29. marts 2017 af Alisalman (Slettet)

Der står bare, at det skulle skrives med to decimaler, så det var bare det jeg ikke lagde mærke til :-)

Svar #4
29. marts 2017 af Alisalman (Slettet)

Jeg ved normalt godt, at man skal bruge en Formelkatalog til, at tjekke hvordan man regner ud, men jeg er bare så dårlig til at forstå det på denne måde, og jeg er på fjernstudie, så det hellere ikke nemt at kontakte min lærer, når jeg vil. Men jeg vil hellere ikke have resultat på noget, men helst på hvordan man finder frem til stykket, og jeg sidder med en dum en her:
-
På en konto indsættes et beløb. Renten er 3 % pr. år de næste 10 år, hvis der hverken hæves eller indsættes nye beløb. Efter 4 år står der 17.783,04 kr. på kontoen.

Hvor stort et beløb blev der oprindeligt indsat? (2 decimaler)




Hvor stort et beløb står der efter 10 år? (2 decimaler) - Dette spørgsmål skal jeg nok selv besvar :-)

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. marts 2017 af mathon

                 K_n=K_o\cdot (1+r)^n

                 K_0=K_n\cdot (1+r)^{-n}


Svar #6
29. marts 2017 af Alisalman (Slettet)

Mange tak mathon!

Hvordan finder man så frem til den årlige renten, hvis man indsætter 7500 kr og at det otte år senere er blevet vokset til 9.317,85?

På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #7
29. marts 2017 af mathon

            K_n=K_0\cdot (1+r)^n 

            \frac{K_n}{K_0}= (1+r)^n

            \left (\frac{K_n}{K_0} \right )^{\frac{1}{n}}= (1+r)

            r=\frac{p}{100}=\left (\frac{K_n}{K_0} \right )^{\frac{1}{n}}-1

            p=\left (\left (\frac{K_n}{K_0} \right )^{\frac{1}{n}}-1 \right )\cdot 100

................

Pas på betegnelserne:
           den årlige rente er i kroner
men
           den årlige rentesats er i procent.

                       


Svar #8
29. marts 2017 af Alisalman (Slettet)

Mange tak mester

Skriv et svar til: Opsparing og lån med kn formlen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.