Andre fag

Bekendtgørelse om individuel måling af varme

11. april 2017 af hesch (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg bor i en ejerlejlighed i en større bebyggelse. Ejerforeningens bestyrelse har på en generalforsamling stillet forslag om udskiftning af varmefordelingsmålere, der beregner varmeforbrug ud fra radiatorers overfladetemperatur. Forslaget blev vedtaget på generalforsamlingen.

De nuværende målere er fordampningsmålere, der skal aflæses "manuelt". De skal så udskiftes med elektroniske målere, der kan fjernaflæses ved radiokommunikation, hvorfor ejere ikke behøver at være hjemme ved aflæsning.

Grundet at de nye målere har en ringe tæthedsgrad og at jeg ( som èn af de få ) har radiator på badeværelse med brusebad, og at jeg derfor ser en risiko for at vandindtrængning i elektronikken kan forårsage løbskkørsel i disse sarte målere, ønsker jeg at beholde mine gamle fordampningsmålere, der vel nærmest er "spuletætte".

Derfor har jeg rodet rundt med brochurer, prospekter, CE-mærknings-overensstemmelseserklæringer, datablade, osv. Af forskellige grunde er jeg ikke tilfreds med indholdet af alle disse papirer, men under alt dette roderi, stødte jeg pludselig på bekendtgørelse 563 af 2. juni 2014. Den er her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=163405

I denne bekjendtgjørelse har jeg især hæftet mig ved:

§7 Stk. 3. I bestående bebyggelse skal der ved udskiftning af målere eller målersystem installeres varmeenergimålere fremfor varmefordelingsmålere, hvis det er teknisk gennemførligt og omkostningseffektivt.

Det skal nævnes at en "varmeenergimåler" måler varmeforbruget langt mere nøjagtigt, nemlig ved måling af temperaturdifferens på fremløbs- og retur-vand, samt volumenet af dette vand ( ren fysikopgave ). Som jeg ser rørføringen er installationen af en enrgimåler teknisk mulig. Om den er omkostningseffektiv, ved jeg såmænd ikke, men det vedkommer sådan set ikke andre, for jeg skal selv betale, ligegyldigt hvilken slags måler der bliver installeret.

Det vigtige er, at jeg ikke vil have installeret ulovlige dimser, som et eller andet tilsyn senere forlanger fjernet og udskiftet. For så kan jeg jo betale to gange.

Så vidt jeg har forstået, er hensigten med anvendelse af varmeenergimåler, at trafik- og energiministeren ønsker energiforbruget nedsat. En nøjagtig måling og dermed nøjagtig tilbagebetaling af værdien af besparelsen, er derfor "guleroden" der skal få folk til at spare. ( sådan lærer man også hunde at give pote vha. en hundekiks ).

Bestyrelsens indstilling er nu, at alle skal have installeret varmefordelingsmålere, for det har generalforsamlingen vedtaget, og den er "øverste myndighed"? Jeg er af den mening, at sådanne vedtagne forslag skal overholde danske love og bekendtgørelser ( mere øverste myndighed ).

Nu, endelig, kommer spørgsmålet:  Er der en (jurastuderende?) her på SP, der gider kigge disse 14 paragraffer igennem og kommentere på mit synspunkt, inden jeg hegner entrèdøren til med pigtråd og lægger sømmåtter foran døren, så at uvelkomne installatører af dette nymodens bras giver op ?

På forhånd mange tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. april 2017 af Justitia

Jeg har aldrig arbejdet med denne bekendtgørelse før - men prøver alligevel.

Indledningsvist må det fastslås at i erhvervelsen af din ejerlejlighed, har du højst sandsynligt accepteret ejerforeningens vedtægter (foreningen er du blevet automatisk medlem af ved erhvervelse af ejendommen), hvorfor du må affinde dig med disse. Såfremt vedtægter ikke er blevet udarbejdet af din ejerforening, finder Bekendtgørelse om normalvedtægt for ejerforeninger anvendelse.

Ad) Bekendtgørelse om individuel måling af el, gas, vand, varme og køling

Om Bekendtgørelse om individuel måling af el, gas, vand, varme og køling finder anvendelse, er jeg usikker på, men såfremt den gør, skal der installeres varmeenergimålere fremfor varmefordelingsmålere. Hertil følger der to kumulative betingelser; 1) Er det teknisk gennemførligt 2) er der en omkostningseffekt, jf. § 7, stk. 3. Disse betingelser skal ejerforeningen kunne dokumentere.

Ejerforenings vedtægter "overruler" ikke bekendtgørelsen, såfremt den finder anvendelse.

Ad) Generalforsamlingen

Ja, denne er den øverste "myndighed" i ejerforeningen, jf. Bekendtgørelse om normalvedtægt for ejerforeninger § 2

Ad) Fælles elmåler (uden interne vedtægter)

Det fremgår af Bekendtgørelse om normalvedtægt for ejerforeninger § 15, stk. 1 at ejerforeningen står for vedligholdelse og fornyelse af bl.a. fællesinstallationer. Efter min bedste overbevisning bør ejerforeningen derfor betale den nye måler, da dette er en fællesinstallation. 

Men jeg ved ikke, om der fremgår andet af jeres fælles vedtægter.


Skriv et svar til: Bekendtgørelse om individuel måling af varme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.