Tysk

Østtyskland og vesttyskland i hovedtræk

11. april 2017 af MMLL13 - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg har brug for at vide i hovedtræk hvad berlinmurens fald betød for hhv. østtyskerne og vesttyskerne.

Jeg arbejder med tekster fra bl.a. Jana Hensel, Peter Bichsel og forskellige artikler.

Kan nogen forklare om jeg har fat i det rette i det jeg har forstået indtil videre (det skal lige siges at jeg fra starten af ikke rigtig vidste det store om Berlinmurens fald og jeg vidste intet om øst- og vesttysklands borgere under og efter murens fald):

Østtyskland (DDR) oprettede Berlinmuren for at undgå at folk som boede i vesttyskland skulle flygte til det rigere vesttyskland og dermed gøre økonomien svær for østtyskland. Desuden var der også noget med at østtyskland mente at vesttyskland var fascitiske og det ville de ikke bringe til østtyskland. Hvordan skal det menes?

Her kommer det vigtige som jeg i særdeleshed skal have styr på, nemlig hvordan folk (især østtyskere) har problemer med at skabe sig en identitet i vesttyskland. De siger farvel til alt det kendte fra østtyskland og skal skabe sig en ny identitet i vesttyskland, men hvorfor bliver folk ikke bare i østtyskland, hvis de har det så svært med at befinde mig i det mere velfungerende vesttyskland?

Jana Hensel siger: For østtyskerne kan man ikke tale om det som en ren succeshistorie. De fik deres frihed, men de mistede deres hjemstavn og deres sprog for langsomt og møjsommeligt at forsøge at sammensætte en ny identitet. Mange østtyskere følte det som en ydmygelse, for de skulle starte helt forfra, de blev sådan set smidt tilbage til et barnligt stadie, hvor man ikke havde nogen erfaringer eller viden om livet, man kunne bruge til noget.

Hvorfor skulle de starte forfra? Kunne de ikke blive boende i østtyskland hvis de havde det godt dér?

Håber nogle kan komme med en god forklaring til mig, så jeg forstår det emne lidt bedre :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2017 af Moderatoren

Du skal tænke over hvad der skete i Østtyskland efter det blev en del af det samlede Tyskland. Hvilken kultur osv. der blev "kastet" ned over indbyggerne, som gav en masse ændringer for den tidligere østtyske befolkning. 

Du skal ikke tænke over det fysiske i at blive boende i Østtyskland.


Svar #2
12. april 2017 af MMLL13

Tak for svar. Men bliver Østtyskland ikke stadig set som den "dårlige" del af Tyskland med dårligere økonomi end Vesttyskland, færre arbejdspladser osv? Så hvordan kan den vesttyske kultur blive "kastet" ned over Østtyskland, hvis Østtyskland stadig er det gamle Østtyskland som inden muren faldt?
Hvad er det der er sket i Østtyskland og for det østtyske folk efter muren faldt? Synes jeg har svært ved at finde et godt svar.. :/

Brugbart svar (1)

Svar #3
12. april 2017 af Moderatoren

Tænk over at hverdagen for østtyskerne blev helt anderledes. DDR bestemte ikke længere over dem. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
12. april 2017 af Stygotius

Det er også et spørgsmål om tyskernes opfattelse af de tidligere østtyskere.

Da jeg var i Berlin, var en udbredt opfattelse:  "Na ja, die Ossis da drüben sind  ja alle Diebe und Räuber. Wir wollen die Mauer zurück"


Svar #5
12. april 2017 af MMLL13

Tak for svar.


Skriv et svar til: Østtyskland og vesttyskland i hovedtræk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.