Engelsk

Irland og eksamen

13. april 2017 af KiwiK (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej,

Jeg skal op i mundtlig engelsk og jeg har tænkt mig at vælge noget inden for irland. Vi har i skolen arbejdet med selve irlands historie (konflikten). Jeg ved dog ikke hvad ens selvvalgte emne kunne være. 

Det skal lige siges at man skal tale om ens selvvalgte emne i 5 min, så det skal ikke være så bredt. Jeg håber at der er nogle kloge hoveder, som kan hjælpe mig med at "finde et emne".

Jeg takker!

K.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april 2017 af Eksperimentalfysikeren

* Hvor kom det irske folk fra?

* Noget om gælisk

* Irsk musik, sækkepibe og harpe

* Kristendommen i Irland, st. Patrick

* Irsk kunst


Svar #2
13. april 2017 af KiwiK (Slettet)

Det lyder meget godt, men er der ikke noget mere "specifikt" ? Jeg tænker nemlig at det måske bliver lidt for bredt..


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. april 2017 af Stygotius

Måske også:  Hvad laver englænderne  overhovedet i Irland?

                        Hvad handler (handlede) "the troubles" egentlig om?

                       Påskeopstanden i 1916 (the Easter Rising) og dens følger

                       Irske oprørssange

                       Home Rule  is Rome Rule 

                       Direct rule 1972

                       Kartoffelpesten i 1845 og Englands rolle i den


Svar #4
13. april 2017 af KiwiK (Slettet)

Hvis jeg nu valgte "Direct rule 1972 (Bloody Sunday)" Hvad kunne man evt. komme ind på?


Svar #5
13. april 2017 af KiwiK (Slettet)

Eller kunne man ikke have om Henry VIII?


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. april 2017 af Stygotius

At England  nedlagde Stormont (det irske parlament) og indførte at Irland  i storpolitiske sager blev styret direkte  fra London. Du  kunne også tale om Ian Paisley, den irske præst og nationalist og hans rolle.

Du kunne nævne Margaret Thatcher, den engelske premierminister, og hendes håndtering af sultestrejken i den såkaldte H-Block i  fænglet Maze i 1981, hvorunder hun bevidst lod flere af fangerne dø af sult.

Du kunne måske også tale om de skotske "absentee landlords" som lige siden det 18.årh. (og endnu tidligere) tjente penge på irske landbrug uden at bo der selv og undertrykte irerne grusomt, -både økonomisk og kulturelt  og på en måde kan siges at have drevet et "direct rule" længe før det blev et politisk begreb.Du kunne f.eks. nævne at irsk sprog blev forbudt selv  for de indfødte irere og førte til  Cromwells rædselsstyre i Irland og senere til hele Irish Revival-bevægelsen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. april 2017 af Stygotius

Jeg tror ikke at du skal blande Henry VIII ind i det.


Skriv et svar til: Irland og eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.