Andre fag

Er min data repræsentativ?

13. april 2017 af 1005 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

jeg har brug for at finde ud af hvorvidt mine data er repræsentative for det pågældende segment. 

I denne forbindelse har jeg forsøgt mig med udregning af konfidensinterval, men jeg mindes at det kan udregnes mere præcist. 

Er det nogen der kan hjælpe? 

Pf. tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april 2017 af Therk

Dit spørgsmål er mig ikke helt klart. Kan du uddybe?


Svar #2
14. april 2017 af 1005 (Slettet)

Det kan du tro!   I Danmark bor der 5,5mio.Jeg udfører en kvantitativ spørgeskema analyse og få svar fra 3mio.   Disse svar skal bruges til at lave en generel antagelse for hele befolkningen (5,5mio)   Hvordan beviser jeg statistisk om de svar jeg har indsamlet er repræsentative for hele befolkningen eller hvorvidt disse ikke kan bruge til at sige noget generelt om alle 5,5 mio   Giver det mening?

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2017 af Therk

Dit spørgsmål giver fint mening. Men svaret er ikke som du måske ville håbe.

Du kan ikke bevise at dine svar er repræsentatitive. Den største hæmsko vi har med statistik er at intet kan bevises pga. naturen bag tilfældighed. Hvad vi kan er at vi kan forkaste en formodet sandhed med en vis sandsynlighed. En formulering som "med x% sandsynlighed er vores data repræsentative" vil også altid være vrøvl.

Formuleret lidt mere generelt, så spørger du: Ud af en befolkning på N, hvor mange respondenter skal vi have for en vis tillid/tiltro til at responsen er repræsentativ? Det spørgsmål er ikke trivielt at svare på. Wikipedia har en artikel om det.

Svaret på dit spørgsmål er altså: Du kan ikke få et mere "præcist" resultat end "konfidensintervaller". Du kan måske få nogle bedre konfidensintervaller (mindre område), hvis du laver nogle stærkere antagelser (eksempelvis at hele befolkningen er én type (hvilket naturligvis ikke er tilfældet for Danmarks befolkning; nogle stemmer DF, nogle stemmer V, nogle er humanister, nogle er matematikere, etc.). Du kan antage at dine responser er fuldstændigt tilfældigt valgt eller antage at dine responser er nøjagtigt repræsentative, og afhængigt af dine antagelser, justeres dine konfidensintervaller.

Hvis jeg ikke har formuleret mig helt klart, så sig endelig til.


Svar #4
15. april 2017 af 1005 (Slettet)

Det har du og tusind tak! Så ved jeg i det mindste jeg gør hvad jeg kan.


Skriv et svar til: Er min data repræsentativ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.