Studievejledning

Hvad vil jeg lave?

14. april 2017 af Hansen2084 (Slettet)

Hej Studieportalen. 

Jeg er utroligt forvirret omkring min fremtid og jeg har svært ved at se for mig hvilken uddannelse jeg skal bevæge mig ud i. Jeg har afsluttet min STX sommer 2016 og har indtil videre arbejdet lidt og suppleret med nogen enkelte fag. Jeg havde ikke nogen fag som jeg i gymnasiet fandt utroligt interessante, eller rettere sagt mere interessante end de andre dag. 

Jeg har i en længere periode nedskrevet min velovervejet tanker omhandelnde nogen egenskaber som jeg mener at jeg besidder. Jeg vil derfor hører om nogen kan tilkoble disse egenskaber til nogen uddannelser? 

1. Kontrolfreak - Kan godt lide at have kontrol over situationer samt at skabe orden og styr i ting og sager. Evt. skabe orden i uorden samt at tage lederrollen. 
2. Kreativ - Sætter pris på kreativudfoldelse, flotte bygninger og indretninger. Har tidligere tegnet meget og fundet stor interesse inden for dette samt specielle former af kunst. 
3. God med hænderne - God til at arbejde med hænder og skabe ting med hænderne
4. God koncentrationsevne og indlevelse - Kan sidde og arbejde koncentreret med en problemstilling i op til flere timer/dage hvis det kræves.
5. God til at arbejde med fag som ikke debateres, såsom matematik, fysik og kemi.

Jeg har ud fra mine egenskaber udset mig nogen få uddannelser som jeg kunne finde lidt interesse for. Der er dog mange/flere elementer inden for disse uddannelser som jeg ikke finder interessant. Jeg har tænkt noget i retning af arkitektur og byggeteknologi. 

Jeg vil blot hører om nogen kan give mig en hjælpende hånd og evt. komme med forslag til nogen uddannelsesveje jeg kunne gå ud fra mine beskrevne egenskaber og interesser. 

Tak på forhånd!
Mvh. den forvirrede dreng. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2017 af Skaljeglavedinelektier

Har du prøvet bare at kigge på de forskellige uddannelser, der findes under de ting som interesserer dig inde på ug.dk?

ug.dk har også nogle værktøjer til at hjælpe i sådanne problemstillinger.


Svar #2
14. april 2017 af Hansen2084 (Slettet)

Hej

Ja jeg har siddet fortvivlet mange dage og bruge timer på tests og læse om specifikke uddannelser. Jeg har dog stadig ikke fundet en som virkelig fanger mig og som finder mig utroligt interessant. 

Det er simpelthen derfor jeg spørg til råds herinde. Det kunne jo være som nogen havde et super godt foreslag til en uddannelse ud fra min beskrivelse og mine egenskaber. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2017 af Jegvedingenting

Har du overvejet at blive iværksætter? Med en økonomisk baggrund først eventuelt?


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. april 2017 af Einstein5 (Slettet)

Hvad med at læse arkitektur?

Svar #5
15. april 2017 af Hansen2084 (Slettet)

#Jegvedingenting. 

Jeg har kigget på en del økonomiske uddannelser, jeg syntes bare ikke at økonomi falder mig nogen interesse som sådan... 

#Einstein5 

Som jeg også nævner øverst oppe er arkitektur en af de uddannelser som jeg rent faktisk finder vældig interessant. Jeg er dog bange for at mit karaktergennemsnit ikke rækker til at kunne blive optaget på arkitektskolen. Jeg ved godt at de kører 100 % kvote 2, men jeg tænker de vel også må tage gymnasie gennemsnittet med i overvejelserne. 

Jeg har dog også forstået det sådan at mange tager på højskole ophold for at forbedre sine kvalifikationer til den optagelsesprøve som man skal igennem. Det er dog både utroligt dyrt og krævende iforhold til at skulle flytte på ugelig basis og have lejlighed og en husleje. Så det er ikke rigtigt en mulighed for mig at tage på såden et højskoleophold lige pt. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. april 2017 af Moderatoren


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. maj 2017 af klotte (Slettet)

Bygningsingeniør.....


Skriv et svar til: Hvad vil jeg lave?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.