Kemi

HJÆLP SØGES TIL KEMI

15. april 2017 af Einstein5 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP

Jeg er ved at læse om organisk kemi. Og der er noget jeg ikke rigtig forstår.

Lad os sige, at vi har en graf, hvor en kurve viser kogepunkterne for uforgrenede alkaner fra CH4 til C14H30 og en anden kurve viser kogepunkterne for de tilsvarende alkoholer med en hydroxygruppe placeret i carbonkædens ende,

Hvad er årsagen til, at der for de små molekylerforbindelser for alkaner og alkohol er en meget stor forskel i kogepunkterne, altså forskellen er jo bare at alkoholen indeholder en hydroxgruppe, så hvorfor er der en så stor forskel mellem kogepunkterne? Har før hørt noget omkring dispersionskræfter, men kan ikke helt koble det til ovenstående. Hvad jeg ydermere undrer mig over er, at jo større molekylelforbindelserne bliver for alkoholer og alkaner, jo mindre bliver forskellen i kogepunkterne. Hvorfor sker det pludselig?

Håber nogen vil forklare mig det.Har søgt lidt rundt på nettet, men bliver mere forvirret.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2017 af Soeffi

#0. Kogepunktet for en alkan har noget at gøre med kontaktfladen mellem to molekyler. Jo større kontaktflade, jo højere kogepunkt. Denne kontaktflades størrelse stiger forholdsvis meget i starten hver gang, man lægger et kulstofatom til kæden. Senere betyder et ekstra kulstofatom forholdsvis set mindre.


Svar #2
16. april 2017 af Einstein5 (Slettet)

Men hvad med dispersionskræfterne. Hvilken rolle spiller de

Skriv et svar til: HJÆLP SØGES TIL KEMI

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.