Fysik

Cepheidemetoden - M100 - HJÆÆÆLPP

16. april 2017 af Mm98 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er igang med at skrive en fysikrapport om Cepheidemetoden herunder galaksen M100. 

Ifølge artiklen ”Messier 100”   ligger galaksen M100 55 millioner lysår væk fra Jorden.
For at sammenligne disse værdier omregnes de 55 mio lysår til Mpc (dette er gjort vha. en enhedsomregner)
55000000 ly=16,86 Mpc
Den procentvise afvigelse kan nu bestemmes:

% afvigelse=  \frac{målt værdi - tabelværdi}{tabelværdi}

\frac{54986666,67-16863076,354767}{16863076,354767}     \approx 2,260773

226 %

Hvad er standardavigelsen i dette tilfælde?? fx har min veninde fået standardafvigelsen til 8,02 Mpc.
Derefter kunne hun opstille udtrykket for afstanden (d) til galaksen M100 således: 

d_m100=(54\pm 8)Mpc

Håber der er nogle der kan hjælpe os. 


Svar #1
17. april 2017 af Mm98

Det er meget vigtigt, er der ikke en der kan hjælpe?


Brugbart svar (1)

Svar #2
17. april 2017 af AngelOneOne

Hej,

Har du kun én målt værdi? Normalt vil man beregne standardarvigelsen for et lille antal observationer (5 eller mindre) som:

\sigma =\frac{max(X)-min(X)}{d}

Hvor max(X) - min(X) angiver variationsbredden R. d er en konstant der afhænger af antallet af observationer (n) og kan slås op i tabeller:

n=2 / d=1,128
n=3 / d=1,693
n=4 / d=2,059
n=5 / d=2,326

Du kan læse mere om standardafvigelse og beregning af denne af denne her: https://da.wikipedia.org/wiki/Standardafvigelse

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. april 2017 af AngelOneOne

Hej igen,

Kig eventuelt på denne opgave - Den burde kunne hjælpe dig i mål: https://www.studieportalen.dk/Opgaver/download/16040

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
18. april 2017 af Mm98

Mange tak fordi du gad at svare!! Det betyder meget! 

Jeg forstår det ikke rigtigt. Jeg har vedhæftet et screenshot. Vil du fortælle mig hvilke tal, jeg fx skal bruge, samt give mig 1 eksempel på det, så jeg kan regne resten ud på samme måde. Tak :)

Vedhæftet fil:2017-04-18.png

Svar #5
18. april 2017 af Mm98

Skal "M) indsættes i stedet for Max 

og t i stedet for min 


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. april 2017 af AngelOneOne

Hej,

Du skal beregne et gennemsnit af dine målinger. Det gør du ved at lægge alle målingerne sammen og dividere med antallet af målinger:

gennemsnit=\frac{maaling_{1}+maaling_{2}+...+maaling_{12}}{12}

Skulle gerne give i omegnen af 54,12 Mpc.Nu kan du beregne din afvigelse ved at bruge dit gennemsnit (i Mpc) og tabelværdien (i Mpc):

afvigelse =\frac{gennemsnit-tabelvaerdi}{tabelvaerdi}\cdot 100

Bruger du dine tal, giver det en afvigelse på omkring 221% - Svarende til 2,21 i decimal (og det er jo ret meget, men hvis du kigger på dine tal, sammenlignet med tabelværdien, passer det også godt med at dine tal i gennemsnit et 2,21 gange højere end tabelværdien).

Når du så skal beregne hvad din afvigelse betyder i Mpc:

standardafvigelse=(tabelvaerdi\cdot afvigelse (decimal))-tabelvaerdi

Det giver ca 20,40 Mpc. Dine målinger er altså overordentlig upræcise fordi din samlede målinger angiver at:

d_{M100}=gennemsnit \pm afvigelse = 54,12\pm 20,40 Mpc

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. april 2017 af AngelOneOne

Hej igen,

Jeg tror at du har beregnet M forkert og dermed har du også beregnet d forkert. M beregnes som:

M=(-2,5\cdot log(T))-1,5

dvs. din første beregning af M burde give:

M=(-2,5\cdot log(60))-1,5=-5,94

Dermed kan afstabden beregnes som:

d=10^{\frac{m-M+5}{5}}=10^{\frac{25+5,94+5}{5}}=15,41 Mpc

Husk at - og - giver + (derfor skal du lægge M til i stedet for at trække M fra, hvis M er negativ). Prøv at lave dine beregninger af d om og lav en ny standardafvigelsesberegning jvf. det jeg har skrevet til dig tidligere. Dermed skulle du også gerne få et meget pænere resultat.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Cepheidemetoden - M100 - HJÆÆÆLPP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.