Fysik

fysik lasere

17. april 2017 af jensen3434 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej Studieportalen.

Er der ikke nogen der kan hjælpe mig med nogen spørgsmål omkring lasere? Hvis i kan, så så skriv venlist en privat besked til mig. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. april 2017 af Number42

skal jeg skive en bog om det eller er det noget specifikt du vil vide?


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. april 2017 af Number42

Her er nogel svar:

Lasere klassificeres i Kl 1, kl 2, etc. højeste klasse er kl 4, efter hvor farlige de er. Kl1 må anvendes i IT og Audio video og legetøj (der er lidt andre krav til legetøjs lasere)

Kl 2 sige ikke at være farlige hvis man kortvarigt kommer til at se ind i den.  Det er fodi man forventer at man kommer til at blinke af det høje lys niveau. De anvendes fx til at pege med eller måle afstande eller til at markere skæresnit med.

Højere klassificerede lasere er farlige. Hvis du ser in i en skal du huske ikke at gøre det igen med det øje der er tilbage. Man kan også måle afstanden til månen fordi der står en hjørne reflektor på månen.

Højere klassificerede lasere kan bruges til at skære i metal eller andre materialer med eller at udføre lægelige operationer med, det sidste mindske blødningen.Man kan også måle afstanden til månen med dem fordi der står en hjørne reflektor på månen. De bruges også som kunstige stjerner for  at fokusere teleskoper.

Lasere der ikke er klassificerede er farlige og ulovlige.

Den første Laser blev bygget af Theodore H. Maiman fra Hughes Research Laboratories,  1960.

Det var Einstein der lagde det teoretisk grundlag for stimuleret emission.

Rigtig store lasere kan man bruge til at frembringe fusion med  eller accerere partikler (elektroner).


Skriv et svar til: fysik lasere

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.