Biologi

Kortisol stresshormon, klatring/rappeling! HJÆLP!!!

17. april 2017 af Helenemadsen1 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med hvilken virkning kortisol har når man klatre eller rappeller?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2017 af hey13 (Slettet)

hej ko hahahah


Svar #2
17. april 2017 af Helenemadsen1 (Slettet)

ahahahahha ko


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. april 2017 af DrNielsen

Kortisol er det samme som binyrebarkhormon. Det er normalt et stof der dannes i forbindelse med fordøjelse eller langvarig stress. Hormonet har talrige virkninger - du kan generelt sige det er et katabolisk hormon - altså et hormon der nedbryder kroppen(i form af muskler og fedt). Det er hensigtsmæssigt efter langvarig faste eksempelvis.

Jeg synes ikke det virker ret relevant for givne situaiton. Jeg ville hellere kigger på adrenalin som har en meget mere umiddelbar og hurtig virkning. 

Skriv hvis du skal have noget uddybet eller har andre spørgsmål :-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. april 2017 af stranddart (Slettet)

Det er rigtigt at kortisol er et af de hormoner der frigives fra binyrebarken, men man kan ikke sige, at kortisol er det samme som binyrebarkhormon. Binyrebarkhormoner er en gruppe af flere hormon.

Angående spørgsmålet er jeg enig i, at det i dette eksempel, ikke er den mest relevante eller pædagogiske hormongruppe at kigge på. Kortisol frigives som sagt fra binyrebarken. I dette eksempel, omhandlende rapelling og klatring, vil jeg ligesom @DrNielsen mene at adrenalin er mere relevant. Adrenalin og noradrenalin frigives også fra binyrer (dog binyremarven) - jeg ved ikke om det kan være her der er sket en smutter. I hvert fald bør du hellere fokusere på hormoner fra binyremarven.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. april 2017 af DrNielsen

#4, det er fuldstændig korrekt. Der er, for lægfolk, dog ingen grund til at gøre det mere indviklet end hvad nødvendigt er. Andre former for glucocorticoider, og da slet ikke mineralcorticoider er relevante for ret mange - med mindre man har problemer med vandladning eller blodtryk selvfølgelig - så kan aldosteron selvfølgelig komme på tale ;)

- men god iagttagelse :-)


Skriv et svar til: Kortisol stresshormon, klatring/rappeling! HJÆLP!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.