Matematik

rumgeometri afstand mellem punkt og linje

22. april 2017 af 321bj (Slettet) - Niveau: A-niveau

Givet at T1 og T2 støder op mod hianden som på tegningen betyder at punkt A og B ligger i begge planer. Har givet både A, B og C's koordinater. Har bestemt parameterfremstillingen for linje l og har bestemt en parameterfremstilling for plan a i opg. b. Hvordan skal opg. c løses? skal jeg bruge formlen afstand mellem punkt og linje og i hvordan hvis jeg skal det?



Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2017 af hesch (Slettet)

c)  Hint: Du skal bestemme ligninger for T1(x,y,z) og T2(x,y,z), altså planerne α og β.

Sætter du T1 = T2  ( α = β ) finder du en ligning for skæringslinien l(x,y,z).

Sæt nu en ligning op, hvor afstand mellem xD(x,y,z) og l(x,y,z) = 5.  Udfra den kan xD bestemmes.

Det er noget der skal "rodes" lidt med, men gør det og giv et bud på en løsning.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. april 2017 af Sluntegøj

Jeg vil skyde på, at xD=3 fordi regner jeg afstanden til A, så får jeg 5. Regner jeg afstanden til B, så får jeg godt nok 5.1, så er lidt usikker. 


Svar #3
22. april 2017 af 321bj (Slettet)

#1 tusind tak for hintet. Roder dog ikke med det i dag , måske i morgen. Det kommer an på, hvor lang tid, de andre lektier tager. Men vender tilbage, når jeg har kigget på det. Det er i hvert fald emget mere forståeligt nu.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. april 2017 af StoreNord

xD=3     er helt forkert.   Brug distanceformelen som #1 siger. Det blir så en manuel beregning, men der er en god vejledning om krydsprodukt på:

http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-a/vektorer-i-3d/krydsprodukt


Svar #5
13. maj 2017 af 321bj (Slettet)

#1 passer det med 3,56 og -7,56 (begge afrundede ?


Skriv et svar til: rumgeometri afstand mellem punkt og linje

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.