Kemi

Redoxreaktion (i syre?)

23. april 2017 af randomdude11 (Slettet) - Niveau: B-niveau

natriumsulfit Na2SO3 opløses i ca. 5 mL vand. Opløsningen gøres sur, ved at tilsætte et par mL 2 M svovlsyre.
 redoxreaktionen:  ved tilsætning af 0,02 M kaliumpermanganat. 

Besvarelse til overstående: permangation (OT:+VII) være violet (Aq). Imens at Mangan(II)ion(OT:+II) er farveløs (Aq).Vores observation med hurtig farveskift giver altså mening idet at der er sket en reduktion fra permangation(vilolet) (OT:+VII) til mangan(II)ion(farveløs)(OT:+VII). Det er sket vha. af 2 elektroner fra sulfit. Afgivelsen af de to elektroner resulteret i en oxidering af svovl som har opnået højeste oxidationstrin, ved at gå fra S(OT:+IV) i (sulfit) SO3 2-   til  S(OT:+VI) i SO4 2- (sulfat). Vi tilsatte syre idet (?) 

Jeg mangler noget forståelse til hvorfor vi tilsatte svovlsyre, hvad er  i grunden årsagen  til man generelt  tilsætter base/syre i diverse redoxreaktioner? 
Tusind tak på forhånd!   


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2017 af mathon

Hvis en redoxproces fremmes i et surt miljø, er H_2SO_4 ofte særdeles velegnet, da syren er stærk dvs fuldt dissocieret og derfor kan anvendes i minimal mængde og tillige har sin anions centralatom \overset{\mathbf{\color{Red} +6}}{S} i højst  mulige oxidationstrin (hovedgruppenummer 6), således at oxidatoren ikke uønsket forbruges til oxidation af den minimalt tilsatte sulfation.


Svar #2
23. april 2017 af randomdude11 (Slettet)

#1

Hvis en redoxproces fremmes i et surt miljø, er  [H_2SO_4]  ofte særdeles velegnet, da syren er stærk dvs fuldt dissocieret og derfor kan anvendes i minimal mængde og tillige har sin anions centralatom  [\overset{\mathbf{\color{Red} +6}}{S}]  i højst  mulige oxidationstrin (hovedgruppenummer 6), således at oxidatoren ikke uønsket forbruges til oxidation af den minimalt tilsatte sulfation.

Hej tak for svar, som jeg forstår det (ret mig hvis jeg tager fejl). Kan jeg så notere, at der skal være en stærk syre eller stærk base, de er 100% dissocieret og dermed ikke selv indgår i redox! Jeg er stadig lidt på bar bund med hvorfor, en redoxreaktion forgår i base eller syre, skal den være det? fungere syren/basen som katalysator eller forudsættes det, hvorfor? Jeg er med på vi kan afstemme ladningsforskelle med OH- eller H3O+. Men hvad betyder det ift. reaktionen ? 


Svar #3
24. april 2017 af randomdude11 (Slettet)

#1

Hvis en redoxproces fremmes i et surt miljø, er H_2SO_4 ofte særdeles velegnet, da syren er stærk dvs fuldt dissocieret og derfor kan anvendes i minimal mængde og tillige har sin anions centralatom \overset{\mathbf{\color{Red} +6}}{S} i højst  mulige oxidationstrin (hovedgruppenummer 6), således at oxidatoren ikke uønsket forbruges til oxidation af den minimalt tilsatte sulfation.


Skriv et svar til: Redoxreaktion (i syre?)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.