Kemi

Kemiske beregninger

23. april 2017 af Gym1g (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har vedhæftet et billede. Nogle der kan forklare opgave c for mig? De 2 andre opgaver har jeg lavet.

Vedhæftet fil: Billede1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2017 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. april 2017 af mathon

         10\, NaN_3\, _{\textit{(s)}}\; \rightarrow \; 10\, Na\, _{\textit{(s)}}\; +\; 15\, N_2\, _{\textit{(g)}}\; \; \; \; \; \; \; \; \; (\mathbf{\color{Red} I})

         10\, Na\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, KNO_3\, _{\textit{(s)}}\; \rightarrow \; K_2O\, _{\textit{(s)}}\; +\; 5\, Na_2O\, _{\textit{(s)}}\; +\; N_2\, _{\textit{(g)}}\; \; \; \; \; \; \; \; \; (\mathbf{\color{Red} II})?

Nu er reaktionerne sammenlignelige:

Det ses, at 1 mol N2 ud af et samlet antal på 16 mol N2 hidrører fra reaktion \; \; \; \; \; \; \; \; (\mathbf{\color{Red} II})
dvs
           \frac{1}{16}=6\tfrac{1}{4}\%


Svar #3
23. april 2017 af Gym1g (Slettet)

#2

         10\, NaN_3\, _{\textit{(s)}}\; \rightarrow \; 10\, Na\, _{\textit{(s)}}\; +\; 15\, N_2\, _{\textit{(g)}}\; \; \; \; \; \; \; \; \; (\mathbf{\color{Red} I})

         10\, Na\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, KNO_3\, _{\textit{(s)}}\; \rightarrow \; K_2O\, _{\textit{(s)}}\; +\; 5\, Na_2O\, _{\textit{(s)}}\; +\; N_2\, _{\textit{(g)}}\; \; \; \; \; \; \; \; \; (\mathbf{\color{Red} II})?

Nu er reaktionerne sammenlignelige:

Det ses, at 1 mol N2 ud af et samlet antal på 16 mol N2 hidrører fra reaktion \; \; \; \; \; \; \; \; (\mathbf{\color{Red} II})
dvs
           \frac{1}{16}=6\tfrac{1}{4}\%

Er ikke sikker på jeg forstår det, kan du måske forklare det yderligere? Punkt for punkt?


Skriv et svar til: Kemiske beregninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.