Matematik

Spørgsmål til emnet omkring parametrisering og parameterfremstilling

23. april 2017 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har lige nogle få spørgsmål her.

1a) Spiller delta x-værdien en rolle i hvorvidt der er tale om en parametrisering eller en parameterfremstilling?

1b) I forlængelse af spørgsmål 1a stilles endnu et spørgsmål. Spørgsmålet lyder som følge: Er begge nedestående eksempler parameterfremstillinger eller er den ene eller evt. begge to parametriseringer?

x(t) = t, y(t) = 2t-t^2;     x(t) = 2t, y(t) = 4t-4t^2      

Hvad angår grænseværdierne for dem begge, så forløber kurven fra minus uendelig til uendelig.

2a) Kan ens slutfunktion være forskellig fra ens startfunktion? Se eksemplet nedenunder.

y(x) = 2x-x^2 (Startfunktionen)

x(t) = b*t^a, y(t) = 2*b*t^a - b*t^2a

b = 1, a = 1,05

Ud fra x(t) og y(t) værdierne fåes en andengradspolynomium som er forskellig fra ens startfunktion. Nemlig y(x) = -0,7696x^2+1,2415x+0,4102 (Slutfunktion)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2017 af Number42

Parametrisering er en proces hvorved man skaber en parameter fremstilling.

En parameter fremstilling er resultatet at parametriseringen.

En funktion er ikke defineret ved dens forskrift så i princippet kan to udtryk godt fremstille den samme funktion.

Men det du gør er forkert


Svar #2
23. april 2017 af Yipikaye

Er det en forkert måde jeg anskuer emnet på.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. april 2017 af Number42

Ja


Svar #4
23. april 2017 af Yipikaye

Sådan som jeg efterhånden anskuer emnet på er ved at man har en funktion f(x) vis stedkoordinater (x og y) parametriseres. Stedkoordinaten x parametriseres ved at x erstattes af et eller andet udtryk med t. Det er her lige meget hvorledes stedkoordinaten x udtrykkes med t. Dette udtryk med t indsættes på x´s plads i funktionen f(x). Dermed haves the parametric equations. Der indsættes derefter t-værdier i de to parametric equations (x(t), y(t)), hvorefter x(t) og y(t)-værdierne bruges til at lave en kurve.

Og der hvor jeg måske tror at filmen knækker for mig er at jeg tror at den kurve som laves på baggrund af the parametric equation, at den skal ved alle parametriseringer give den samme kurve som for funktionen f(x). 


Skriv et svar til: Spørgsmål til emnet omkring parametrisering og parameterfremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.