Biologi

Redegørelse for forsøg - Lipase, plasmid og arginin

25. april 2017 af shadyp - Niveau: C-niveau

Hej Studieportalen,

Jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg arbejder på en rapport, hvor jeg, trin for trin, skal gøre rede for et forsøg, men har desværre ikke adgang til min lærebog pt., så derfor vender jeg mig til jer.

(Figur af forsøget er vedhæftet)

Jeg søger blot en forklaring på, hvad der foregår i forsøget eller et link til, hvor man kan finde frem til det.

Tusind tak på forhånd.
 

Vedhæftet fil: 123.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. april 2017 af Soeffi

#0. Ved du hvad bogstaverne A-G på tegningen står for?


Svar #2
25. april 2017 af shadyp

Det er trinene i forsøget. Ligesom 1-7 :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2017 af Soeffi

#2 Det er trinene i forsøget. Ligesom 1-7 :-)

Javel, og hvad sker der i C?


Svar #4
25. april 2017 af shadyp

Det er jo netop mit spørgsmål, men jeg får ud fra at plasmiden og celler som ikke kan danne arginin blandes :)


Svar #5
25. april 2017 af shadyp

Det er jo netop mit spørgsmål, men jeg går ud fra, at plasmiden og celler som ikke kan danne arginin blandes :)***


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. november 2022 af rosenbjergx

Hvad viser figuren? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. november 2022 af Soeffi

#6. Figuren viser tilsyneladende, at nogle bakterier, der ikke kan danne arginin, blandes i et reagensglas med et stykker plasmid (noget DNA eller RNA, som bakterier kan udveksle indbyrdes), der har et gen som kan fremstille argignin. Efter blandingen har nogle af bakterierne fået indbygget plasmidet med genet og disse kan danne arginin. 

Alle bakterierne fra reagensglasset anbringes i en petriskål på et vækstmedie, der ikke indeholder argignin. Kun de bakterier, der har plasmidet med genet kan vokse og danne kolonier, de andre dør. Man kan heraf evt. rensfremstillet bakterier, der kan fremstille arginin.


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. november 2022 af rosenbjergx

Super god forklaring, mange tak!!!

Skriv et svar til: Redegørelse for forsøg - Lipase, plasmid og arginin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.