Dansk

Hvor kan jeg finde digtet??

26. april 2017 af josefine321 - Niveau: 9. klasse

Nu har jeg siddet og kæmpet med at finde digtet "Vinger" af Karen Blixen. Jeg har kigget i bogen "Den afrikanske farm", og søgt på nettet, men synes ikke, at jeg kan finde digtet. Det er rigtig vigtigt, da jeg skal bruge det til min eksamen. På forhånd tak. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2017 af Stygotius

Her kan du finde digtet fra o.1915

I mit Fængsel synger mit Hjerte                                                                                                                        kun om Vinger, kun om Vinger,                                                                                                                           ingen andre af Verdens skønne Sange                                                                                                            skønt for dets Øre klinger.                                                                                                                            Selv Fugle født i Bur har vist Drømme,                                                                                                               hvor de frit sig mod Himlen svinger,                                                                                                                   og i sit Fængsel synger mit Hjerte                                                                                                                     kun om Vinger, kun om Vinger.

I sit Fængsel synger mit Hjerte                                                                                                                         kun om Vinger, kun om Vinger,                                                                                                                           mon da fra andre Verdner Livet                                                                                                                       vore Sjæle til Jorden bringer,                                                                                                                          og kendte de der ei Baand, ei Tyngde,                                                                                                             som nu dem til Jorden tvinger,                                                                                                                         for i sit Fængsel synger mit Hjerte                                                                                                                 kun om Vinger, kun om Vinger. 

Høi er Himlen, et Dyb af Klarhed,                                                                                                                   en Brønd af Blaat, og af Straaler skinnende,                                                                                                høit vil jeg stige uden at svimle,                                                                                                                         se Jorden forsvinde, lege med Vindene.                                                                                                    Skøn er Jorden ved Sommertide,                                                                                                               naar alle Roser af Svøbet springer, men i sit Fængsel synger mit Hjerte                                                         kun om Vinger, kun om Vinger. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. april 2017 af Stygotius

Glem det.

Her er det digt du efterlyser fra omkring 1915 da KB var 30 år:

I mit Fængsel synger mit Hjerte

kun om Vinger, kun om Vinger

Ingen andre af Verdens skønne Sange

skønt for dets Øre klinger.

Selv Fugle i Bur har vist Drømme

hvor de frit sig mod Himlen svinger

og i sit fængsel synger mit hjerte

kun om Vinger, kun om Vinger.

..................

I sit fængsel synger mit Hjerte

kun om Vinger, kun om Vinger.

Mon da fra andre Verdner Livet

Vore Sjæle til Jorden bringer,

og kendte de ei  Baand, ei Tyngde

som nu dem til Jorden tvinger,

for i  sit Fængsel synger mit Hjerte

kun om Vinger, kun om Vinger

...................

Høi er Himlen et Dyb af Klarhed

en Brønd af Blaat og af Straaler skinnende 

høit vil jeg stige uden at svimle,

se Jorden forsvinde, lege med Vindene

Skøn er Jorden ved Sommertide

naar alle Roser af Svøbet springer,

men i sit Fængsel synger  mit Hjerte

kun om Vinger, kun om  Vinger


Svar #3
26. april 2017 af josefine321

Mange tusinde tak for hjælpen:))

Skriv et svar til: Hvor kan jeg finde digtet??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.