Fysik

Elektrisk ringeklokke

26. april 2017 af jegbrugerstudieportalen2 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har lidt problemer med følgende opgave, så jeg håber at jeg kan få hjælp:

I figur 3 ses de forskellige dele, som selve ringeklokken består af. Bl.a. to spoler med jernkerne, en klokke, en skrue og en arm bestående af en hammer, et stykke fjedrende stål og et stykke jern, som netop rører ved skruen.

Når trykknappen ved døren holdes inde, vil hammeren bevæge sig og slå på klokken.

Opgaven lyder som følgende:

"Forklar hvorfor hammeren bevæger sig hen mod klokken, idet der trykkes på knappen ved døren, og hvorfor den et øjeblik efter bevæger sig væk fra klokken igen, selv om knappen stadig er inde."

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2017 af Eksperimentalfysikeren

Jernkernen bliver magnetiseret af strømmen og vil tiltrække jernklodsen. Når strømmen afbrydes, mister jernkernen sin magnetisme og tiltrækker ikke længere jernklodsen.

Prøv om du kan finde frem til resten selv.


Svar #2
26. april 2017 af jegbrugerstudieportalen2 (Slettet)

Jeg har søgt og læst på nettet, men jeg forstår det ikke helt


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. april 2017 af Eksperimentalfysikeren

Glem nettet og se på tegningen. Hvilken vej løber strømmen? Hvad sker der, når jernklodsen flytter sig væk fra skruen? Hvad sker der, når strømmen holder op med at løbe?


Svar #4
26. april 2017 af jegbrugerstudieportalen2 (Slettet)

Strømmen løber vel fra trykknappen hen mod klokken, og så tilbage igen. Nå jernklodsen flytter sig fra skruen, vil klokken ikke ringe længere. Når strømmen holder op med at løbe, sker der intet.

Det er hvad jeg har forstået indtil videre. Håber du kan hjælpe mig frem :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. april 2017 af Eksperimentalfysikeren

Når strømmen holder op med at løbe, fordi jernklodsen ikke rører skruen, forsvider magnetismen, så elektromagneten ikke tiltrækker jernklodsen. Det fjedende stål vil så trække jernkoldsen tilbage til skruen. Derved tændes der igen for strømmen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. april 2017 af ghjk1 (Slettet)

Hej Eksperimentalfysikeren.

Jeg sidder og laver samme opgvae, men forstår det ikke helt.

Nogen der kan hjælpe mig?


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. april 2017 af Eksperimentalfysikeren

Når man tænder for strømmen, vil elektromagneten trække jernklodsen til sig. Derved rammer hammeren klokken, som giver et enkelt "ding". Samtidig afbrydes forbindelsen mellem jernklodsen og skruen. Elekromagneten vil så ikke længere tiltrække jernklodsen. Stålfjederen vil så trække jernklodsen tilbage til skruen. Derved tændes der igen for strømmen og de hele gentages.

Hvis I kan få fat i en gammeldags dørklokke, så prøv at se hvad, der er inden i, og hvordan det virker.


Skriv et svar til: Elektrisk ringeklokke

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.