Kemi

Når bindingen i CH3I brydes

27. april 2017 af Heylisa - Niveau: C-niveau

Hej,

Når bindingen brydes i molekylet CH3I, hvilke 2 partikler har man så?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. april 2017 af Soeffi

#0 

Hvordan lyder hele opgaven? 


Svar #2
27. april 2017 af Heylisa

Hej Soeffi,

Det er ikke en opgave, jeg prøver bare at beskrive selve reaktionforløbet i reaktionen mellem OH- og CH3I til mine notater.

Jeg har nemlig denne forklaring på et reaktionsforløb fra en lærebog:

"Vi betragter en elementarreaktion: N + M–L  →  N–M + L

Det er en bimolekylær elementarreaktion, hvor to partikler, N og ML, støder sammen. Ved sammenstødet sprænges en kovalent binding mellem M og L, samtidig med at der dannes en kovalent binding mellem N og M.

Det kan tænkes at foregå som vist på figur 11. N og ML bevæger sig mod hinanden og støder sammen. Under sammenstødet passerer systemet gennem en overgangstilstand (»det aktiverede kompleks«), hvor bindingen mellem N og M er under dannelse, mens bindingen mellem M og L er ved at sprænges. Efter om­dan­nel­sen bevæger de to dannede partikler sig væk fra hinanden."

og jeg gerne vil overføre den tekst til den specifikke reaktion ml. OH- og CH3I:

Reaktanterne OH- og CH3I  støder sammen og danner produkterne CH3OH og I-. Her brydes en kovalent binding mellem CH3 og I, og der dannes en kovalent binding mellem HO- og CH3.

Denne reaktion foregår ved at OH- og CH3I bevæger sig mod hinanden og støder sammen. Under sammenstødet passerer systemet gennem en overgangstilstand >>det aktiverede kompleks<<, hvor bindingen mellem CH3 og I er ved at sprænges, mens en binding mellem OH- og CH3 er ved at dannes. Efter omdannelsen bevæger de to dannede partikler sig væk fra hinanden.

Jeg er i tvivl om jeg har skrevet det markeret med gult korrekt?


Skriv et svar til: Når bindingen i CH3I brydes

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.