Fysik

Hjælp! Højspændings-opgave i fysik

28. april 2017 af ibihn - Niveau: A-niveau

Opgaven lyder:

(Jeg har beregnet opgave a, så det er opgave b, jeg skal bruge hjælp til)

En højspændingsledning hænger 8,0 m over jorden. Gemmen ledningen går der en vekselstrøm med maksimalværdien 180 A

Opgave a)
Bestemmelse af den maksimale styrke af magnetfeltet i et punkt på jorden lodret under ledningen, og visning af feltets retning på en tegning

Jeg har som sagt beregnet opgave til B=4,5*10^-6 T

Opgave b)
To højspændingsledninger hænger 8,0 m over jorden i en indbyrdes afstand på 3,0 m. Den maksimale strømstyrke i begge ledninger er 180 A

Bestemmelse af den maksimale styrke af magnetfeltet ved jordoverfladen lodret under midten af mellemrummet mellem de to ledninger, dels når strømmene i de to ledninger er i fase, og dels når de er i modfase. Vis begge tilfælde feltets retning på en tegning.

Håber en af jer kan gennemskue den - på forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2017 af hesch (Slettet)

Beregn bidragene fra hver af ledningerne lederne.

Superpositionsprincippet gælder, hvorfor du kan addere bidragene vektorielt.

PS: Som du har gengivet opgaven, står der at du skal finde styrken af "magnetfeltet"?.  Hvad er det?

Du kan beregne den magnetiske feltstyrke, H, med enheden [A/m], ( foretrukken )

eller

Du kan beregne den magnetiske induktion, B, med enheden [T]

B = μ * H

At spørge om styrken af et "magnetfelt" svarer til at spørge om styrken på "elektricitet".  Er det ampere (  strømstyrke ) eller volt ( spændingsstyrke ), der spørges om?


Skriv et svar til: Hjælp! Højspændings-opgave i fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.