Fysik

Opvarmning af et varmeskab

29. april 2017 af Mounten (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hey allesammen.

Jeg har et projekt, hvor jeg har lavet et "varmeskab", det er et skab der er 28x28x28, som skal varmes op via Kanthal tråd (19,5cm/7,7Inches givet ved 12V).

Mit spørgsmål er så, hvis rummet ca er stuetemperatur, og jeg vil varme skabet op til 30 grader (eller mere) Hvordan skal jeg så regne det ud?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2017 af Jerslev

Joules lov til at beregne effekten afsat i din tråd. Herefter opvarmningsformlen til at beregne temperaturændringen per tid.
- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2017 af hesch (Slettet)

Ad:  Hvordan skal jeg så regne det ud?

Hvad skal du regne ud?

Lad os nu sige at du starter med at varme luften op inde i ovnen.  Denne luft har en varmekapacitet, som du kan ækvivalere med en elektrisk kondensator.

Luften varmer så indre svøb i ovnen op med en vis varmeledningsevne ( ækvivaler med en elektrisk modstand ). Svøbet har en varmekapacitet ( igen kondensator ), osv. gennem isolation til ydre svøb til omgivelser.

Varmetrådens effekt ækvivaleres med en strømgenerator, der oplader "luftkondensatoren".

Du kan nu beregne temperaturforløbet i de forskellige lag analytisk med differentialligninger

eller

du kan lodde det elektriske kredsløb op ( designet med en tidsskaleringsfaktor ) og måle temperaturforløbene på 30min./100 = 0,3min. med varierende effektprofiler. Parameterændringer kan foretages ved anvendelse af "10-turn potentiometre".

Sidstnævnte kaldes en "analog regnemaskine".  Den er robust, "programmet" genstartes ved at kortslutte kondensatorerne, og den "crasher" ikke grundet "file not found" e.l.

Teknisk Museum modtager den gerne efter brug.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. april 2017 af hesch (Slettet)

#2:  Her er et stort eksemplar:


Skriv et svar til: Opvarmning af et varmeskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.