Fysik

Noget med pc og lysår

29. april 2017 af Natashha (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Ved nogen hvordan man beregner d(pc) og d(lysår)? Altså hvilket formler, der skal bruges?

Jeg har nogle resultater (v km/S), ved ikke, om det skal bruges til noget?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2017 af Soeffi

#0 Hvordan lyder opgaven?

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2017 af hesch (Slettet)

Fx d(lysår) betyder en uendelig lille del af et lysår ( afstand ). Det er blot en skrivemåde.

Sådanne bittesmå dele af et-eller-andet indgår i differential- og integralregning.

d(lysår) kan indgå i et udtryk som d(lysår)/dT ( T er absolut temperatur ) og kan så betyde hvor meget universets radius vokser pr. grad Kelvin temperaturen ændres ( hvis universet da er rundt? ). Enheden for denne størrelse bliver så [lysår/K].  Med denne skrivemåde på plads, kan man så løse diffentialligninger.

Ved integralregning kan man skrive

T = ∫ f(a,b,c,lysår) d(lysår)

hvilket betyder at man beregner en absolut temperatur ved integration af f  med hensyn til lysår.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. april 2017 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Det lyder som om du skal beregne en eller anden afstand d og så angive den i parsec og lysår.


Svar #4
29. april 2017 af Natashha (Slettet)

Ja, Det er netop det, Jeg skal

Brugbart svar (1)

Svar #5
29. april 2017 af SuneChr

Kom med hele opgaven. Det bliver noget lettere end at gætte i de astronomiske tåger mange lysår herfra.


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. april 2017 af Number42

Lysår er en måleenhed ligesom newton eller joule, siden hvornår er man begyndt at differentiere måleenheder?


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. april 2017 af hesch (Slettet)

#6:  Siden d. 29/4-2017


Svar #8
09. maj 2017 af Natashha (Slettet)

Tak for det. Jeg fandt ud af det :)


Skriv et svar til: Noget med pc og lysår

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.