Fysik

Kortslutning

30. april 2017 af Teko123 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan regner jeg kortslutnings strømmen i dette eksemple? Jeg er lidt i tvivl hvordan jeg skal lægge impedanserne sammen



Det er to kabler der ligger parallelt

Za = 4,758Ω vinkel 29,745

Zb = 2,6875Ω vinkel 19,396

U = 10350 V

Vedhæftet fil: asdasdadadad.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2017 af Number42

Hvilken side er tilsluttet en spænding? højre eller venstre?

Hvis det er venstre side bliver strømmen uendelig stor (ingen impedans) og hvis det er højre side er Xa og Xb parallelle og de er så i serie med det andet par.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. april 2017 af hesch (Slettet)

#1:  Kablerne kunne jo også være tilsluttet spænding i begge sider ( være i net-drift ).  Med U = 10350 V er det ikke forlængerledningen hen til hækkeklipperen, der er tale om.

#0:  Tegningen ser lidt underlig/mangelfuld ud:  Hvad sidder der i de to ender?

Jeg lærte vist engang, at sådanne kortslutningsstrømme beregnede man vha. synkron- , invers-  og nul-strømme.  Jeg har glemt det, men siger det dig noget?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2017 af Number42

Det der med synkrone og inverse strømme er kun interessant hvis kilden har en impedans , den information synes ikke at være der ,

Det ligner heller ikke er rigtigt net

Brugbart svar (0)

Svar #4
01. maj 2017 af hesch (Slettet)

#3:  Det er vist det jeg skiver i #2 ved:

#0:  Tegningen ser lidt underlig/mangelfuld ud:  Hvad sidder der i de to ender?


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. maj 2017 af Number42

Ja, suk kvaliteten at opgaverne de stakkels unge får , selv om det også minder lidt om mine fysiktimers forsøg hvor der aldrig var noget der virkede, vi fik bare besked på at reparere det , rigtig god træning.

Svar #6
01. maj 2017 af Teko123 (Slettet)

Ude for enden sider der en forbruger S2 = (1250+j800) kVA
Spænndingen ude ved U2 = 10,1 kV

på en simple måde ser det sådan ud

Vedhæftet fil:bruger.PNG

Svar #7
01. maj 2017 af Teko123 (Slettet)

#2 "synkron- , invers-  og nul-strømme" siger mig ikke noget som helst desværre.


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. maj 2017 af hesch (Slettet)

#6:  Så nu opgiver du at U2 = 10,100 kV.

I  #0 opgiver du en spænding,  U = 10,350 kV.

Er det en generators hvilespænding, eller er det spændingen i punktet "1" lige før kortslutningen?

Til venstre for "1" sidder et eller andet. Effekten gennem kablerne kommer jo ikke "ud af den blå luft".

Du skal beregne "hvilespænding" og impedans i det der sidder til venstre for "1", altså lave et Thevenin ækvivalent.

Kan du ligefrem vedhæfte hele opgaven?


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. maj 2017 af Number42

altså det flørste og eneste der sker ved den kortslutning er at sikringerne springer. Og du får en enfaset forsyning til din belastning. Håber der er anden beskyttelse.

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. maj 2017 af hesch (Slettet)

#9:  Opgaven er at beregne kortslutningssstrømmen.  Ud fra denne dimensioneres beskyttelsen i form af fx afstandsafbrydere eller sikringstype.


Skriv et svar til: Kortslutning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.