Biologi

Hvordan påvirker det kroppen?

06. maj 2017 af Mm98 - Niveau: B-niveau

på hvilken måde er indtagelsen af Kanel(kumarin) et problem for kroppen?

Jeg ville være dybt takennemlig, hvis der var en biologi/biotek lærer som kunne svare på dette. 

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. maj 2017 af DrNielsen

Kumarin er en vitamin-K antagonist. Det betyder at den vil have en meget stærkt antikoagulerende effekt på kroppen. Ved 50 mg/kilo kropsvægt er stoffet dødeligt, så der skal ikke meget til. Medicinsk bliver derivater af kumarin brugt i stor stil på hospitalerne. Du har måske hørt om Marevan, hvis aktive stof er warfarin. Warfarin er et kumarinderivat :-)


Svar #2
06. maj 2017 af Mm98

.Mange tak!

Hvordan påvirker det leveren? altså hvad sker der inde i kroppen så snart vi indtager kumarin? Jeg ved at det er giftigt, men jeg ved ikke hvilken reaktion der sker i kroppen, og altså hvad sker der med leveren, og hvordan bliver den skadet? bliver den forgiftet? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. maj 2017 af Skaljeglavedinelektier

Størstedelen af kumarin omdannes af leverenzymet CYP2A6 til det mindre giftige 7-hydroxycoumarin, som udskilles via urinen. 

Kumarin er hepatotoksisk. 

Hvordan kumarin helt nøjagtig forårsager skader på leveren, ved jeg ikke, men det kan være DrNielsen ved noget om det. 

Så vidt jeg har forstået, så er det omdannelsen af kumarin til coumarin 3,4-epoxide, som giver kumarin sin hepatotoksiske virkning. Dette er noget kroppen, i mindre grad, vil metabolisere kumarin til. Det er grundet omdannelsen i laktonringen, at kumarin bliver til coumarin 3,4-epoxide. 

En særlig genetisk variant af de to gener for CYP2A6 betyder, at en mindre procentdel er mere udsatte for at få leverskader, i forbindelse med indtagelse af kumarin, fordi aktiviteten af CYP2A6 er lavere hos dem, hvorfor kumarin i mindre grad nedbrydes til det mindre farlig 7-hydroxycoumarin. 

Forskellige typer kanel indeholder også forskellige mængder kumarin, som det ses ved Kassiakanel og Ceylonkanel. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. maj 2017 af DrNielsen

Nu begynder vi at nærme os et område som litteraturen ikke dækker voldsomt godt mere. Først og fremmest skal det siges at kumarin er toksisk på flere organer. Det er også rigtigt nok at kumarin er levertoksisk, men man stoffet er først kontraindiceret ved svær leverinsufficiens. Der findes medikamenter der er langt mere levertoksiske. Desuden skal det siges, at grunden til at stoffet er kontraindiceret ved svær leverinsufficiens muligvis kan have noget at gøre med at koagulationsfaktor produktionen er stærkt nedsat.

Så til det næste.

Hvilket stof og hvorfor det er toksisk er svært at sige. Det er rigtig nok at epoxide stoffet er vist levertoksisk, men i den evidens jeg har kunne finde er det kun påvist i rotter som til dels bruger et andet metaboliseringssystem. Jeg vil ikke udtale mig yderligere om det, da jeg ikke mener der er tilstrækkelig evidens :-)

Det der sker i kroppen når kumarin optages i kroppen er, at det hæmmer reduktionen af K-vitamin. Hvis K-vitamin er på sin oxiderede form kan protrombin ikke omdannes til trombin. Trombin omdanner fibrinogen til fibrin som er meget vigtig under hæmostasen. Du kan få et visuelt overblik her:

http://medlibes.com/uploads/Screen%20shot%202010-07-30%20at%201.00.17%20PM.png

Det giver et meget godt billede af hvordan stoffet virker :-)

De hyppigste bivirkninger ved warfarin er blødningstendens, hypersensivitet og vaskulitter(betændelse i kar). 

Håber det hjalp lidt :-)


Svar #5
08. maj 2017 af Mm98

Tusind tak skal i have!! Det var meget brugbart!

Jeg vil desuden gerne spørger om jeg må få jeres fuldenavn og hvor i studerer. Altså fx "????? Nielsen, medicinstuderende på ????", så jeg kan skrive det på som kildeliste, hvis det er okay med jer. :) 

Jeg bliver nemlig nødt til at skrive, hvem der har hjulpet mig. :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. maj 2017 af DrNielsen

Det må du for min skyld gerne, men det virker mere validt hvis du har en direkte kilde. Hvis du hellere vil have det, skal jeg nok linke dig op til de videnskabelige artikler jeg læste :-)


Svar #7
08. maj 2017 af Mm98

Jeg vil helst ikke være alt for besværlig, men hvis det er okay, så vil jeg gerne bede om begge dele. Jeg synes personligt at det er sejt at skrive, at man har skrevet med en medicinstuderende :-)


Brugbart svar (1)

Svar #8
08. maj 2017 af Skaljeglavedinelektier

Jeg understreger gerne, at jeg ikke er 100% på, hvordan det foregår i forhold til kumarin. Jeg tvivler på, at dine lærer vil synes, at to "tilfældige" mennesker på internettet er den mest valide kilde. Jeg hjælper også gerne med at finde valide kilder. 

Omend jeg giver dig, DrNielsen, ret i, at der kun er evidens for, at det er hepatotoksisk for rotter, så er det trods alt stadig et stof FDA i overvejende grad forbyder, og et stof Europa-Parlamentet har indført grænseværdier for. Det er derved ikke betydende, at stoffet er hepatotoksisk, men derimod blot at stoffet er giftigt i de rette mængder. 

Jeg har ingen særlig væsenlig uddannelse indenfor for naturvidenskab (endnu). 


Svar #9
09. maj 2017 af Mm98

Tusind tak for jeres hjælp! jeg vil blot bede om en sidste ting. Vil i hjælpe mig med at finde en (dansk) lægeartikel om kumarin? Jeg skal nemlig lave en komparativ analyse. Jeg tænkte derfor at jeg fx ville tage udgangspunkt i en artikel fra politiken eller ekstrabladet, og en lægeartikel. :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. maj 2017 af DrNielsen

Jeg skal se hvad jeg kan finde, men generelt gælder 2 ting;
1. Videnskabelige artikler findes ikke på politikken eller i Jyllandsposten. De findes i videnskabelige tidsskrifter som new England journal of medicine e.l. Normalt søger vi på databasen pubmed.

2. Som følge af 1, findes langt det meste litteratur på engelsk.

Men jeg skal se hvad jeg kan støve op når jeg får fri :-)

Svar #11
10. maj 2017 af Mm98

Ja, tusind tak, men jeg må dog ikke benytte engelske kilder i faget dansk, men det må jeg gerne i biologi. 

Jeg skal i faget dansk lave nogle analyser, og derfor bliver jeg nødt til at finde 2 danske artikler. :)


Brugbart svar (0)

Svar #12
11. maj 2017 af DrNielsen

Ah, jeg ser!

Det ved jeg ikke lige hvor du skal få opstøvet. Jeg tror en grundig søgning på google er vejen frem. Her er lidt fra fødevarestyrelsen, men du må nok lidt omkring også :-)

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Kumarin-i-kanel.aspx


Skriv et svar til: Hvordan påvirker det kroppen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.