Engelsk

Hjælp til en sætning (adj og adv) - hvad ordet lægger sig op ad

09. maj 2017 af larssten (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg læser pt. op til skritlig eksamen, og er i gang med at kigge på nogen opgaver.

Jeg er stødt på følgende sætning, hvor jeg er lidt i tvivl om indirectly lægger sig op ad always eller complained? Evt. også hvilket ord always lægger sig op ad (jeg tænker selv på indirectly).

Sætningen er: "People complained, but always indirectly, with reluctance, usually at church and in ways that made..."

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. maj 2017 af Smut1

Jeg ville sige, at "indirectly" lægger sig op ad  "complained", og "always" beskriver "indirectly".


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. maj 2017 af Smut1

#1 "Always" er et tidsadverbium,  som ikke beskriver verbet, men en sætnigsdel.


Svar #3
11. maj 2017 af larssten (Slettet)

Tusind tak for det!


Brugbart svar (1)

Svar #4
12. maj 2017 af Stygotius

"but always indirectly" er en såkaldt elliptisk (forkortet) sætning der er en forkortelse af det oprindelige "but people always complained indirectly". Derfor har Smut1 helt ret i at "always", ikke "lægger sig op ad", men beskriver en hel sætning, -altså er et sætningsadverbial.


Svar #5
12. maj 2017 af larssten (Slettet)

Tak!:) Er et tidsadverbie og et småadverbie egentlig det samme? Og kan man egentlig lave en sætning hvor always lægger sig op ad et ord og ikke en sætning?

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. maj 2017 af Stygotius

-ikke  altid; f.eks. gælder det ikke de såkaldte "centraladverbier" (sådan kaldt fordi de står i centrum af en sætning) som bla. nok, altid, ikke, aldrig, måske, sikkert, formodentlig, vist, næppe, gerne.  


Svar #7
12. maj 2017 af larssten (Slettet)

Tak for det!:) men kan man egentlig lave en sætning hvor always lægger sig op ad et ord og ikke en sætning?


Brugbart svar (1)

Svar #8
12. maj 2017 af Stygotius

Ja da. 

Eks.

"He is not always very nice to his wife when other people are present"  eller

"She always respects his wishes" eller

"Always tell the truth".

Man siger ikke "lægger sig op ad" et ord, men "kvalificerer" eller "beskriver":


Svar #9
12. maj 2017 af larssten (Slettet)

Tusind tak!

"He is not always very nice to his wife when other people are present"  - beskriver always her "very nice"?

"She always respects his wishes" - beskriver det her "respect"?


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. maj 2017 af Stygotius

1  Nej, det beskriver "is"

2  Ja netop (respects)


Skriv et svar til: Hjælp til en sætning (adj og adv) - hvad ordet lægger sig op ad

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.