Biologi

DNA

10. maj 2017 af quan123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogen som kan hjælpe mig med disse spørgsmål?

Vurder om gelelektroforese kan bruges til at afgøre forskellige arters indbyrdes slægtskab, og foreslå gener eller sekvenser der kan undersøges.

Kom med forslag til hvordan de genetiske variationer af STR kan være opstået.

Forklar hvordan man som retstekniker kan lysere celler, uden at skade DNA'et, så man kan få adgang til en persons genetiske fingeraftryk.

Forklar princippet i DNA-sekventering, herunder om det kan bruges til at lokalisere STR-regioner.

Redegør for hvorfor det er usandsynligt, at man møder en person med samme DNA-fingeraftryk som en selv.

Mit svar til det sidste spørgsmål er: Grunden til at man ikke kan have det samme DNA-fingeraftryk er at baserækkefølgen er forskellige fra person til person.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2017 af JulieW99

Hvad er det ved spørgsmålene der skaber problemer? Hvis du prøver at besvare selv først, er det nemmere at hjælpe, og du kan få mere kvalificeret hjælp.

- - -

Vh Julie


Svar #2
10. maj 2017 af quan123 (Slettet)

Det prøver jeg så, men vil du sige at mit svar til sidste spørgsmål er okay?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. maj 2017 af AngelOneOne

Hej,

I forhold til det sidste, er grunden, at du halvdelen af dit DNA fra din far og halvdelen fra din mor. Ydermere sker der noget der hedder overkrydsning, dupplering og fjernelse ved kønnet replikering af DNA. Uden at gå i detaljer med denne meget komplicerede proces, sker der det at bestemte dele af bestemte gener på bestemte kromosomer, byttes ud, duppleres, eller fjernes. Dette er blandt andet årsagen til at selv enæggede tvillinger ikke har samme DNA fingeraftryk og til at to personer med blå øjne godt kan få et barn der har brune øjne.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. maj 2017 af Skaljeglavedinelektier

Tvillinger har som udgangspunkt ens genetisk fingeraftryk, selvom der kan opstå ændringer f.eks. ved prægning. Ikke alle ændringer vil kunne ses ved et genetisk fingeraftryk. 

Tvillinger har dog ikke ens fingeraftryk, men det skyldes, at ens fingeraftryk ikke bestemmes af generne. 

Der er selvfølgelig tale om enæggede tvillinger. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. maj 2017 af AngelOneOne

Hej,

#4 - og så ikke alligevel:

I dag bliver dna-spor ikke brugt i retssager, der involverer enæggede tvillinger, fordi der eksisterer to personer med præcis samme dna. Men den antagelse viser sig ikke at være rigtig.

Omkring en uge efter befrugtningen af ægget i livmoderen sker der nemlig nogle helt særlige mutationer, som de nyeste gensekventeringsteknikker kan opdage, afslører tyske forskere i en artikel offentliggjort i tidsskriftet Forensic Science International.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
11. maj 2017 af quan123 (Slettet)

Har svaret på de andre spørgsmål nogenlunde, men kan i så hjælpe mig med dette spørgsmål?

Vurder om gelelektroforese kan bruges til at afgøre forskellige arters indbyrdes slægtskab, og foreslå gener eller sekvenser der kan undersøges.

Og hvis i har tid, kan i så kigge på min opgave og se om den er ok?


Skriv et svar til: DNA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.