Kemi

Spændingsrækken sammenhæng

10. maj 2017 af Heylisa - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg skal til kemi eksamen og er ved at forberede mig på et spørgsmål hvor man skal komme ind på: atomets opbygning, oktetreglen og det periodiske system.

I hvilken sammenhæng med dette kan jeg inddrage en øvelse om spændingsrækken?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2017 af mathon

Hvor i DPS står metallerne?

Hvad er semimetaller?

Hvor i DPS står ikke-metallerne?

Hvordan er elektronstrukturen for et stof i gruppe 1. - 18?

se
       http://www.ptable.com

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. maj 2017 af mathon

                    Hvorfor udskilles der \small Ag, når en \small Cu-stang anbringes i en \small Ag^+-opløsning?

omvendt
                    Hvorfor udskilles der ikke \small Cu, når en \small Ag-stang anbringes i en \small Cu^{2+}-opløsning?


Svar #3
10. maj 2017 af Heylisa

#2

                    Hvorfor udskilles der \small Ag, når en \small Cu-stang anbringes i en \small Ag^+-opløsning?

omvendt
                    Hvorfor udskilles der ikke \small Cu, når en \small Ag-stang anbringes i en \small Cu^{2+}-opløsning?

- Fordi de i spændingsrækken står på følgende måde: Cu, Ag. Og et metal kan kun afgive elektroner til ioner af et metal som står til højre for det i spændingsrækken. Så Cu kan afgive elektroner til Ag+, men Ag kan ikke afgive elektroner til Cu2+.

Men jeg forstår stadig ikke hvordan jeg skal flette det ind? Kan du forklare det for mig?

Tak på forhånd mathon


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. maj 2017 af mathon

Jo længere til venstre og jo længere nede et metal står i DPS desto mindre elektronegativt er det.

Jo længere til højre og jo længere oppe et metal står i DPS desto mere elektronegativt er det.

hvilket du kan overbevise dig selv om ved f.eks.
at benytte linket http://www.ptable.com

trykke Egenskaber
og dernæst trykke Elektronegativitet.



 


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. maj 2017 af mathon

#4 gælder for grundstoffer i hovedgrupperne i DPS dvs i grupperne 1 - 2 og 13 - 18.


Skriv et svar til: Spændingsrækken sammenhæng

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.