Generelt

Kan jeg overhovedet forbedre mine karakterer?

11. maj 2017 af hjælpmigplz (Slettet)

Hej Studieportalen!

Jeg står i dette store dilemma, hvor jeg lige har fået mine årskarakterer udgivet. De lyder således Kemi(02/02) - Fysik(4/4) - Engelsk(4/4). Ville høre om jeg stadig kan nå at, få et bedre gennemsnit? Det skal også sige at, jeg ikke har været til mine afsluttende eksaminer i 2.g

Blandt andet fik jeg 7 for en kemi opgave, hvor min lære sagde at, den ville tælle 50% af årskarakteren, så hvordan i alverden kan jeg få 02? Kan jeg godt klage over mine karakterer eller er det for dumt? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2017 af m121a (Slettet)

Hej hjælpmigplz

Jeg kan give dig den gode nyhed, at der stadig er mulighed for at forbedre din karakter og dermed få et bedre gennemsnit. Du kan håbe på, at du skal op til en prøve (enten årsprøve eller eksamen) i de fag du gerne vil forbedre din karakter i. På den måde vil din årskarakter tælle 50% og din karakter for prøven vil tælle 50%, når du søger videre. En anden måde du kan forbedre dit gennemsnit på, er ved at give den hele armen i de andre fag. På den måde vil du forhåbentlig få gode karakterer i de fag og dermed trække gennemsnittet op.

Angående din kemi opgave/karakter, så kan du sagtens tage en snak med din lærer - det vil der ike være noget galt i. Bare lad være med at anklage ham for at give dig en dårlig karakter, men spørg hellere ind til, hvorfor han har givet, det som han har givet og spørg hvordan det egentlig kan være, at du ikke har fået mere end 02, når han nu havde sagt, at den sidste opgave ville tælle 50%.

Håber det hjalp lidt. :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. maj 2017 af Random93

Kære dig! 

Håber dette finder dig godt...

Alt i alt afhænger dine årskarakterer også af det niveau fx. hvis det er engelsk på b-niveau tæller det 1,5 fremfor et c-niveau fag der tæller 1 eller 0,5. Derudover, som mille43332 skriver kan du være heldig og komme op i prøve...så karaktererne på dit gennemsnit tæller 50% med årskarakteren og 50% med eksamen. 

Anbefaling: Reflekterer over perioden fra 2. standpunkt til årskarakterer - hvad har ændret sig? -->  Har læreren overset dig, været stresset og glemt den opgave du fik 7 for, eller har du måske ikke være "nok på"? Efterfølgende, kan du kigge dine opgaver igennem og se hvilke du har fået gode karakterer i (hvis du skulle til samtale med rektor grundet karakterer kan du tage en kalender med hvor du har noteret alle de gange du har sagt noget, hvilket er en af de bedste måde af vise læreren du vil det her pågældende fag der er tale om, og et bevis du kan benytte hvis du ønsker at klage til rektor) Endnu videre, klagen - Hvis du føler at dine årskarakterer slet ikke afspejler dig kan du skrive en skriftlig og formel klage over karakteren(ene) til din rektor - I klagen kan der stå: 

Att. Rektor (navn)

Jeg har en klage om (din sag) og ønsker en samtale til at uddybe bla bla...

Et omfang på 1/2 

Nogle hint: Vær professionel når du skriver, skriv formelt!! og nævn konkrete ting (hvis det er en fejlbedømmelse du føler du er blevet udsat for osv.) 

Navn og underskrift.

Alt i alt, vil jeg sige at klage over karakterene ikke er en dum ide, MEN det er heller ikke altid det bedste, da ens rektor sagtens kan afvise klagen (så bliver du nød til at gå et "takt" højere op --> UVM) eller din lærer vil give dig en endnu lavere karakter - mit bedste råd: få afsat en samtale med din lærer FØRST og efterfølgende din studievejleder.

Du er altid velkommen til at skrive

Med venlig hilsen

Randommmm

 

Skriv et svar til: Kan jeg overhovedet forbedre mine karakterer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.