Engelsk

Hjælp til sætninger med biord

13. maj 2017 af Sofiaa2 - Niveau: B-niveau

Jeg skal i næste uge op til skr. engelsk og kigger derfor på gamle eksamenssæt, som jeg prøver at løse.

Jeg er stødt på tre sætninger, hvor jeg skal forklare, hvilket ord biordet (som jeg har markeret) beskriver - sandheden er dog at jeg ingen ide har på de tre sætninger, så håber nogen vil hjælpe og komme med ét bud:

1. Authorities often see fit to heavily (jeg gætter på det beskriver fit) police towns with growing black and poor populations, to surveil them, and occasionally to harass them in the name of a “broken windows theory” of policing, banking on such methods to control crime.

2. For example, the New York Police Department’s use of the controversial stop-and-frisk practice is most commonly exercised against young blacks and Latinos.

3. A recent report by the Center for Constitutional Rights found that black and Latino people are stopped much more frequently (vil tro det er most som det beskriver) than whites under this program, even in mixed and especially in predominantly white communities.

Tak! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. maj 2017 af Torben81 (Slettet)

1. Authorities often see fit to heavily police towns with growing black and poor populations, to surveil them, and occasionally to harass them in the name of a “broken windows theory” of policing, banking on such methods to control crime. (Biordet heavily knytter sig til udsagsnordet police [patruljere])

2. For example, the New York Police Department’s use of the controversial stop-and-frisk practice is most commonly exercised against young blacks and Latinos.(Biordet commonly knytter sig til udsagsnordet excercised [anvendt])

3. A recent report by the Center for Constitutional Rights found that black and Latino people are stopped much more frequently than whites under this program, even in mixed and especially in predominantly white communities. (Biordet frequently knytter sig til udsagsnordet stopped [stoppet])
 


Svar #2
14. maj 2017 af Sofiaa2

Tusind tal Torben!
Men hvad med fx most i saetning 2, hvad lægger det sig op ad?
Og det samme med både much og more i saetning 3?
Endnu engang tak!:)

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2017 af Torben81 (Slettet)

Det kan godt være, at jeg tager fejl, men jeg tror, at most indgår sammen med commonly i et superlativ adverbial phrase sammen med exercised (ved ikke, hvordan man udtrykker konstruktionen på dansk - evt. biled eller adverbialled?), hvor most virker som en forstærker (eng. intensifier).

Det samme gælder nok for much more i sætning 3, hvor disse indgår i et komparativ biled sammen med frequently, hvor much og more igen virker som forstærkere i bileddet.


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. maj 2017 af Stygotius

1  "to heavily police" er det man kalder en "split infinitive", dvs.at placere et adverbium mellem "to" og infinitiven. Dette fordømmes af nogle stivnede pedanter, men men er dog ganske almindelig på engelsk. Man bør nok undgå  overdreven brug af den, men der en ingen grund til helt at lade være med at anvende den.

2  "most commonly" er simpelthen et sammensat adverbial, der kvalificerer en hel sætning, snarere end et enkelt ord.

3  "much more frequently" er også et sætnngsadverbial, der ikke beskriver et enkelt ord, men en hel sætning.

    Det ses bl.a. af at det kan placeres i både begyndelsen, midten og slutningen af sætningen.

..Jeg har aldrig hørt om noget der hedder et "superlativt biled" og et "komparativt biled".


Svar #5
14. maj 2017 af Sofiaa2

Okay, er lidt forvirret...det som staar i #1 er det korrekt? Altsaa at frequently beskriver stopped, og commonly beskriver exercised? Hvordan vil du evt. placere much more frequently og most commonly forst og sidst i saetningen?

Brugbart svar (1)

Svar #6
14. maj 2017 af Stygotius

Ja, det i #1,1

1  "are much more frequently stopped than whites. I denne sætning ikke til sidst.

2  "most commonly" og "frequently" er sætnngsadverbialer og ikke mådesadverbialer. 


Svar #7
14. maj 2017 af Sofiaa2

Okay saa tror jeg at jeg forstaar.
Det der staar i 1ste linje/saetning i #1 er korrekt, men ikke det i saetning 2 og 3?
Vil det vaere muligt at lave en saetning hvor much, more eller most beskriver et ord og ikke en sætning?

Brugbart svar (1)

Svar #8
14. maj 2017 af Stygotius

Ja da, det mener jeg.

Et eksempel er f.eks. "Our English grammar is the most difficult book that I know. It is more difficult than even my arithmetic primer. I was much surprised."


Svar #9
14. maj 2017 af Sofiaa2

Er følgende rigtigt: Most beskriver difficult, much beskriver surprised?

Tusind tak for det!

Brugbart svar (1)

Svar #10
14. maj 2017 af Stygotius

Bingo!!    Du har helt ret.

Adverbier beskriver verber - adjektiver - andre adverbier - hele sætninger

Adjektiver beskriver substantiver og pronominer


Svar #11
14. maj 2017 af Sofiaa2

Super! Tusind tak for at tage tid til at forklare det for mig :)!

Skriv et svar til: Hjælp til sætninger med biord

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.