Dansk Historieopgave

Kvinderettigheder

14. maj 2017 af Gym1g (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej studieportalen

Jeg er ved at skrive DHO, og har valgt historie med underemnet kvinderettigheder med fokus på 1900-tallet. Jeg sidder lidt fast i et spørgsmål om, hvorfor det tog så lang tid før ligestillingen kom til. Har i nogle inputs, og måske nogle steder jeg kan finde noget om det? Har virkelig brug for hjælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2017 af Justitia

http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Diverse_historie/Kulturhistorie-_middelalderen/kvindehistorie


Svar #2
15. maj 2017 af Gym1g (Slettet)

#1

http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Diverse_historie/Kulturhistorie-_middelalderen/kvindehistorie

Kan du forklare med dine egne ord, hvorfor ligestillingen først kom senere? Bruger det selvfølgelig ikke 100%, men vil gerne have en lille ide om det.

Men mange tak for hjælpen. :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. maj 2017 af Justitia

Det står jo nærmest eksplicit.

Men det har noget at gøre med det patriarkalske samfund hertil normerne i samfundet mm. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. maj 2017 af Justitia

"I Europa fulgte antikkens syn på kvinder med ind i middelalderens tænkning og lovgivning, og kristendommen ændrede ikke ved kønsrollerne i samfundet."

Havde religion en større indflydelse dengang?

"I Europa var kønnene ikke fysisk adskilt. Kvinder kunne bevæge sig frit uden for huset, men de måtte konkurrere på ulige vilkår med mændene om adgang til arbejde, ejendom og magt."

Hvorfor mon? 

Måske pga. lovgivning samt normerne i samfundet.

"Selvom det begyndende demokratis mænd ikke gav plads til kvinder, medvirkede industrialiseringen til at ændre på kønsarbejdsdelingen, og kvinderne tog selv affære"

Hvorfor mon? 

Hvad betød industrialiseringen? (ledende spørgsmål)

 


Skriv et svar til: Kvinderettigheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.